اولین زن عربستانی به فضا رفت

اسپیس ایکس و اکسیوم اسپیس در دومین ماموریت کاملا خصوصی ناسا موسوم به Ax-2 با تامین مالی از سوی کمیسیون فضایی عربستان سعودی، دو آمریکایی و دو عربستانی را با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کردند.

اولین زن عربستانی به فضا رفت

به گزارش مملکت آنلاین، العین نوشت: در این سفر که بامداد دوشنبه صورت گرفت، اسپیس ایکس ۴ سرنشین کپسول دراگون را بر روی راکت فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا راهی فضا کرد.

تنها در حدود ۶۰ ثانیه زمان نیاز بود تا دراگون‌ پس از پرتاب به نقطه Max Q برسد. نقطه‌ای که در آن راکت بیشترین فشار را تحمل می‌کند.

در ثانیه ۱۵۰ موتور راکت خاموش شده و کپسول سرنشینان از آن جدا شد تا پس از ۷ دقیقه و ۴۵ ثانیه راکت فالکون ۹ روی زمین فرود بیاید.

نکته جالب این سفر حضور یک زن عربستانی به نام «ریانه برناوی» برای نخستین بار در بین فضانوردان است. «علی القرنی» و «ریانه برناوی» از عربستان دو فضانورد عربستانی حاضر در این ماموریت هستند که کمیسیون فضایی عربستان سعودی هزینه پرواز آن‌ها را تأمین کرده است.

ریانه برناوی در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از اعزام به مدار زمین گفت: «به عنوان اولین زن فضانورد عربستانی که نماینده منطقه هستم، بسیار خوشحالم و این فرصت را برای خود ارزشمند می‌دانم. جدای از هیجانی که برای تحقیقات پیش رو در ایستگاه فضایی دارم، مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با سایرین از جمله کودکان هستم.»

انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی، اولین بانوی ایرانی الاصل و دومین فضانورد فارسی زبان پس از عبدالاحد مومند و اولین زن مسلمانی است  ۱۷ سال پیش در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ به فضا سفر کرده‌است.
انتهای پیام/

ارسال نظر