۴ طرح بزرگ شرکت ملی گاز ایران برای بهینه‌سازی مصرف رونمایی شد

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران چهار طرح بزرگ این شرکت برای بهینه‌سازی مصرف را تشریح کرد.

۴ طرح بزرگ شرکت ملی گاز ایران برای بهینه‌سازی مصرف رونمایی شد

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از وزارت صنعت، مسلم رحمانی به مناسبت اول خردادماه، «روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف»، با بیان اینکه در ایران ناترازی تولید و مصرف گاز وجود دارد، بنابراین یا باید تولید را افزایش دهیم یا مصرف را کنترل کنیم، اظهار کرد: یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل‌ها برای این مسئله، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف است.

وی افزود: این موضوع در قوانین الگوی مصرف و قانون بودجه سال ۱۴۰۲ هم تأکید شده و چند بند قانون بودجه به این موضوع پرداخته است، همچنین بودجه مناسب و بازاری نیز برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

ایجاد صندوق مالی مشترک برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این بودجه صندوقی مشترک بین وزارتخانه‌های نفت و نیرو ایجاد کرده که آورده آن از طریق شرکت ملی گاز، شرکت ملی نفت ایران و وزارت نیرو هزینه می‌شود تا طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه را از نظر مالی حمایت کنند.

رحمانی همچنین با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی در وزارت نفت گفت: در این باره مصوبه‌ای از سوی شورای اقتصاد داریم که چهار طرح بزرگ در زمینه بهینه‌سازی مصرف در واحدهای مسکونی تعریف شده است.

وی با تشریح چهار طرح یادشده توضیح داد: تعویض ۴ میلیون و یک‌دهم دستگاه بخاری با بازده بالا در دستور کار است که باید از سوی شرکت ملی گاز و از منابع داخلی یا سرمایه‌گذار تأمین شود که سهم اجرای سال ۱۴۰۲، ۷۶۰ هزار دستگاه بخاری است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: طرح دیگر تعویض و نصب اتصالات مفصلی پیش و پس از نصب رگلاتور است تا از ایجاد نشتی جلوگیری کند.

بهینه‌سازی بیش از ۶۲ هزار موتورخانه

رحمانی با اشاره به طرح دیگر یعنی «بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری» که اجرای آن از مهرماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده گفت: تاکنون بیش از ۶۲ هزار موتورخانه در بخش تجاری، خانگی و عمومی بهینه‌سازی شده و شرکت ملی گاز در مجموع موظف به بهسازی ۳۲۰ هزار موتورخانه است.

به گفته وی، بهسازی و تعویض موتورخانه‌ها و سیستم گرمایشی در بخش آموزشی نیز باید بر اساس مصوبه شورای اقتصاد از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرایی شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران همچنین با اشاره به ناترازی شدید گاز به‌ویژه در فصل زمستان بیان کرد: وزیر نفت در این باره شیوه نامه‌ای را به شرکت‌های تابع ابلاغ کرد که طبق آن، سرمایه‌گذاران و صنایع پرمصرف در زمینه ذخیره‌سازی اس‌ان‌جی ومینی‌ال‌ان‌جی سرمایه‌گذاری کنند و در فصل سرد سال و در مواقع ایجاد ناترازی شدید، از گاز اس‌ان‌جی، سی‌ان‌جی یا مینی‌ال‌ان‌جی استفاده کنند.

پایلوت طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز امسال اجرایی می‌شود

رحمانی درباره اجرای طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز که از دیگر پروژه‌های در حال اجراست، اظهار کرد: یکی از خروجی‌های این طرح، مدیریت مصرف انرژی است که برنامه‌های مطالعاتی آن در حال انجام است و بنا داریم پایلوت اجرای آن را تا پایان خردادماه امسال برای مشترکان پرمصرف اجرا کنیم.

وی یادآور شد: مشترکان بخش خانگی چند استان از استان‌های سردسیر کشور نیز برای اجرای این پروژه انتخاب می‌شوند که این موضوع در مرحله انتشار فراخوان است تا شرکت‌هایی که قابلیت ساخت کنتورهای هوشمند و تأمین زیرساخت‌های علمی و پدافندی را دارند، این طرح را با مدیریت فناوری و بومی‌سازی اجرایی و تکمیل کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر