شرکت هواپیمایی گرجستان دیگر به رئیس جمهور این کشور خدمات نمی‌دهد / دلیل: انتقاد

شرکت هواپیمایی گرجستان خدمات‌دهی به رئیس جمهور این کشور را به دلیل انتقاد از روسیه ممنوع کرد.

شرکت هواپیمایی گرجستان دیگر به رئیس جمهور این کشور خدمات نمی‌دهد / دلیل: انتقاد

به گزارش مملکت آنلاین، پس از آنکه سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان از شرکت هواپیمایی خصوصی کشورش به دلیل از سرگیری پروازهایش به روسیه انتقاد و اعلام کرد که «جورجین ایرویز» را تحریم خواهد کرد، موسس این شرکت هواپیمایی خانم رئیس جمهور را از استفاده از خدمات آن منع کرد.

این خبر روز یکشنبه از سوی خبرگزاری تاس روسیه اعلام شد.

کرملین در ماه جاری اعلام کرده بود که ممنوعیت چهار سالۀ پروازهای مستقیم به گرجستان همچنین ضرورت داشتن ویزا برای شهروندان گرجی علاقمند به سفر به روسیه را لغو خواهد کرد؛ اقدامی که مورد استقبال شرکت هواپیمایی گرجستان قرار گرفته بود.

اما سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان از مقامات کشورش خواست که این ابتکارات روسیه را خنثی کنند؛ درخواستی که از سوی تاماز گایاشویلی، موسس شرکت هواپیمایی خصوصی «جورجین ایرویز» نادیده گرفته شد.

او به خبرگزاری تاس گفت تا زمانی که زورابیشویلی برای این تصمیم «از مردم گرجستان عذرخواهی نکند» از خدمات این شرکت محروم خواهد شد.

هنوز دفتر ریاست جمهوری گرجستان به این اقدام شرکت هواپیمایی واکنشی نشان نداده است.

تصمیمات اخیر روسیه، مردم گرجستان را نیز دوپاره کرده است. برخی مقامات از آغاز پروازهای مستقیم به مقصد روسیه استقبال کرده‌اند و برخی دیگر که عمدتا طرفدار اتحادیه اروپا و فاصله گرفتن از مسکو هستند، با آن مخالفند و روز یکشنبه در مرکز تفلیس نیز دست به تظاهرات زدند.

بسیاری از گرجی‌ها مخالف هرگونه نزدیکی با مسکو هستند؛ بویژه آنکه سربازان روسیه سالهاست در دو منطقه جداشده از خاک این کشور یعنی آبخازیا و اوستیای جنوبی (که حدود یک پنجم خاک این کشور را تشکیل می‌دهند) مستقر هستند.

با این حال گروههایی نیز هستند که از ایده نزدیکی تفلیس و مسکو استقبال می‌کنند و دولت گرجستان نیز در سال‌های اخیر برای بهبود روابط با مسکو تلاش کرده و حتی از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین خودداری کرده است.

در گرجستان مقام ریاست جمهوری عمدتا یک مقام تشریفاتی است و به همین دلیل نیز در سالهای اخیر روابط خانم زورابیشویلی با دولت این کشور تیره شده است. او هشدار داده است که تعمیق روابط با روسیه می‌تواند شانس این کشور را برای اینکه روزی عضو اتحادیه اروپا شود، به خطر بیندازد.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر