محکومیت روسیه به پرداخت غرامت به گرجستان

دادگاه اروپا روسیه را به پرداخت غرامت به گرجستان محکوم کرد.

محکومیت روسیه به پرداخت غرامت به گرجستان

به گزارش مملکت آنلاین، تهاجم نظامی روسیه  به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه سال گذشته، یادآور سابقه استفاده از قدرت نظامی توسط رژیم ولادیمیر پوتین است. این سابقه به منطقه‌ای دور دست در قفقاز مربوط می‌شود که برخلاف اوکراین در قلب اروپا قرار ندارد و حدود ربع قرن از آن می‌گذرد.

اکنون دادگاه حقوق بشر اروپا به درگیری نظامی میان روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ و در منطقه اوستیای جنوبی پرداخته است. این منطقه که مدت‌ها مورد مناقشه بوده و همچنان هست، در گرجستان قرار دارد، با روسیه هم‌مرز است و با پشتیبانی مسکو ادعای استقلال می‌کند.

امروز اوستیای جنوبی در عمل مستقل است اما به جز روسیه و کشورهای انگشت‌شماری از متحدانش مانند نیکاراگوئه، ونزوئلا و سوریه کسی این استقلال را به رسمیت نمی‌شناسد.

به لحاظ حقوق بین‌الملل و از نظر اکثریت قاطع اعضای جامعه جهانی اوستیای جنوبی همچنان بخشی از قلمرو جمهوری گرجستان شناخته می‌شود.

گرجستان سال ۲۰۰۸ کوشید حاکمیتش بر اوستیای جنوبی را با استفاده از قدرت نظامی اعمال کند اما با دخالت ارتش روسیه در این کار ناکام ماند.

جنگ بر سر تسلط بر اوسیای جنوبی در مجموع پنج روز بیشتر طول نکشید و با میانجیگری اتحادیه اروپا مناقشه خیلی سریع خاتمه یافت.

انتهای پیام/

منبع: دویچه وله

ارسال نظر