ثبت شهر خوی به عنوان شهر قالی ریزماهی

شهر خوی در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی وزارت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و کردشگری بعنوان شهر قالی ریز ماهی انتخاب شد.

ثبت شهر خوی به عنوان شهر قالی ریزماهی

به گزارش مملکت آنلاین، مرتضی صفری مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در آئین اهدای سند ثبت این اثر فرهنگی و هنری فرش با نقش ریز ماهی را ظرفیت میراثی و صنایع دستی بسیار مهمی برای معرفی شهرستان خوی به عنوان خاستگاه و مرکز تولید این هنر صنعت دانست.

صفری گفت: از نظر میراثی فرش ریز ماهی خوی به عنوان یک هنر صنعت ارزشمند و صنعت دستی نفیس، در رأی نهایی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی به عنوان شهر ملی فرش ریز ماهی به ثبت رسید و سند آن تحویل میراث فرهنگی استان و شهرستان شد.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با بیان اینکه به لحاظ میراثی شهرستان خوی از شهرستان‌های با ظرفیت آذربایجان غربی است، در این نشست مقرر شد ۸ میلیارد تومان اعتبار از بودجه شهرداری برای احیای آثار و بناهای تاریخی در اختیار میراث فرهنگی استان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی و گردشگری شمس تبریزی از مهمترین طرح‌های ملی خوی است که بر اساس تفاهم نامه با شورا و شهرداری قرار شد با در اولویت تکمیل و مرمت قرار گیرد.

صفری تصریح کرد: در آذربایجان غربی بافت تاریخی شهرستان‌های ارومیه، خوی، ماکو و تکاب در شورای عالی میراث فرهنگی به ثبت رسیده و مطالعات این بافت‌ها در این شهرستان در حال اجراست.

وی گفت: در این مطالعات جایگاه آثار تاریخی و نوع مرمت و احیای این آثار و تعیین ضوابط میراثی در ارائه طبقات در ساخت و سازها مشخص می‌شود.

صفری اضافه کرد: با تکمیل این مطالعات شاهد گشایش‌های خوبی در امر شهرسازی اصولی در بافت ناریخی این شهرها با لحاظ بناهای میراث فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر