کاهش ۲۴ درصدی ورود آب به سدهای استان خراسان شمالی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۳۵ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۱ تا ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) وارد سدهای استان شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن ۲۴ درصد کمتر است.

کاهش ۲۴ درصدی ورود آب به سدهای استان خراسان شمالی

به گزارش مملکت آنلاین، وحید واسطه اظهار کرد: میزان خروجی آب از سدهای این استان در این بازه زمانی ۲۴.۰۵ میلیون متر مکعب و حجم ورودی آب به سدها ۳۵ میلیون مترمکعب آب بود.

وی افزود: کاهش آب ورودی به سدها ناشی از کاهش ۲۷ درصدی بارش ها بوده به نحوی که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مجموع ۱۷۰ میلیمتر بارش ثبت شد که این رقم به طور میانگین ۲۳۲ میلیمتر در سطح استان بوده است.

پُر بودن ۲۲ درصد از مخازن سدها

واسطه ظرفیت کل مخازن سدهای استان را ۲۲۸ میلیون و ۷۹۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: تنها ۵۱ میلیون و ۹۷ هزار مترمکعب معادل ۲۲ درصد آب در سدهای استان ذخیره است.

وی اضافه کرد: بارش های بهاره تاثیر ناچیزی بر افزایش حجم سدهای این استان داشته است بنابراین وضعیت سدها به علت پایین بودن میزان بارندگی مناسب نیست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: بارندگی های سیلابی بیشتر بر روی حجم سدها تاثیر گذار هستند و بارندگی با شدت کم بیشتر به رطوبت خاک کمک می کند.

واسطه بر صرفه جویی مصرف آب تاکید کرد و افزود: با توجه به وضعیت خشکسالی ها و کاهش بارندگی اینک باید در بخش های مختلف از جمله حوزه کشاورزی و آب شرب صرفه جویی لازم انجام شود.

وی گفت: اینک مخازن سه سد مهم تامین آب شرب استان تنها ۴۱.۰۳۷ میلیون متر مکعب آب دارد در حالی که گنجایش این سازه ها بیش از ۲۰۱ میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در خصوص وضعیت آب سد شیرین دره گفت: این سد در سال گذشته ۴۲.۶۲ میلیون متر مکعب آب داشت اما اینک ۲۵.۲۶۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

وی افزود: سد شیرین دره پر اهمیت ترین سد استان به لحاظ توان تنظیم آب و تامین آب شرب مرکز استان است.

واسطه در خصوص سد بارزو در شیروان نیز گفت: ذخیره آب این سد در سال گذشته ۱۷.۵۱ میلیون متر مکعب بوده است در حالی که اکنون ۱۲.۴۵۲ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: سد بیدواز اسفراین نیز ۳.۳۱۶ میلیون متر مکعب آب دارد در حالی که پارسال در همین مدت ۵.۵۶ میلیون متر مکعب بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر