سرمقاله «مملکت»

کمبود دارو در اوج اپیدمی

* هوشنگ عطاپور

کمبود دارو در اوج اپیدمی

مملکت آنلاین، کمبودهای انواع دارو در این فصل از سال که با شیوع اپیدمی زودرس بیماری های تنفسی فوقانی (کورونا اومیکرون، سرماخوردگی و آنفلوآنزا) و گوارشی  همراه شده است ، امری واقعی است که نیازمند مداخله عاجل و فوری متولیان حوزه سلامت است.

اغلب کمبودهای دارویی در حوزه  انواع داروهای پر مصرف از قبیل ،سرم های تزریقی، مسکن های تزریقی، و انواع آنتی بیوتیک هاست.

اما چرا این کمبودها اتفاق افتاده است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می توان  به عمده ترین آنها اشاره کرد:

۱. مهمترین دلیل کمبود دارویی ، مصرف منابع دارویی کشور به علت شیوع بیماری کورونا و عدم تولید جایگزین آنها و کاهش حجم انبارش داروهای پر مصرف است.طی دو سال گذشته ، به دلیل شیوع بیماری کورونا ، حجم بالایی از ذخایر مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارو سازی مصرف شد ، ولی سرعت جایگزنی متناسب با میزان مصرف دارو در کشور نبود ؛ به همین دلیل عمده، اکنون صنایع داروسازی توان تولید حجم بالای داروی مورد نیاز کشور را ندارند  و یکی از علت های پیدایش این مشکل، کهنه و تاریخ گذشته بودن ماشین آلات و تجهیزات صنعت داروسازی است که در سال های گذشته ، نوسازی نشده اند و به همین دلیل ، در زمان کمبودهای دارویی، امکان افزایش ظرفیت تولید برای تامین تقاضاهای دارویی ندارند.

۲.دلیل دیگری که در راستای هنان دلیل اول ، موجب افت منابع دارویی کشور شده است ؛ افزایش قیمت مواد اولیه صنایع داروسازی و  تعرفه گذاری دستوری دولتی است. داروسازی یک صنعت است و قیمت تمام شده دارو مثل سایر تولیدات صنعتی ، از شاخص های کلان اقتصادی کشور مانند تورم و افزایش قیمت ارز و ... تاثیر مستقیم می پذیرد. قیمت های دستوری برای محصولات دارویی ، عملا دست صنعت داروسازی را در تولید و تامین دارو می بندد ، زیرا منجر به زیان شرکت های دارویی و ورشکسته شدن آنها می شود که همین امر اکنون به چالش عمده بین صنعت داروسازی و دولت شده است. بدیهی است هیج شرکت داروسازی قبول نمی کند دارو را زیر قیمت تمام شده بفروشد ، مگر آن که  مابه التفاوت قیمت تمام شده دارو و قیمت عرضه و تحویل دارو به بیمار توسط دولت که قیمت دستوری را تعیین می کند به تولید کننده پرداخت گردد و به عبارتی یارانه مربوط تامین شود.

۳.طرح دارو یاری که برای جبران همین مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت مصرف کننده ، دولت را مکلف به پرداخت یارانه به شرکت های داروسازی از طریق بیمه های درمانی نموده است ، اکنون به یکی از  مهمترین علت  کمبود دارویی در کشور شده است.

دلیل ، خیلی واضح است. دولت برای جبران یارانه  طرح دارویار که رقم کلانی را شامل می شود با کسری منابع روبروست و اکنون که به دلیل شیوع اپیدمی های فصلی زودرس نیاز دارویی بیشتر شده و سایر اقشار بیمه نشده هم براساس طرح دارویار تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفته اند ؛ هزینه های تامین دولت را بسیار افزایش داده است و  اکنون دولت با کمبود منابع مالی برای اجرای طرح دارویار شده است و  صنعت داروسازی هم برای تولید دارو نیازمند  تامین  مالی از سوی دولت است تا بتواند ظرفیت خود را افزایش دهد ، که در عمل این اتفاق نیفتاده است ‌و بنا به گفته کارشناسان صنعت دارویی کشور، حتی همین امروز منابع مالی شرکت های دارویی تامین شود، در خوشبینانه  ترین  حالت ؛ در اسفندماه این کمبودها برطرف خواهد شد؛ مگر آن که برای مصارف محدود این چند ماه ، دولت مجوز واردات دارو بدهد.

۴. یک دلیل دیگری را نمی توان از نظر دور داشت که معمولا در سطح شرکت های پخش و خرده فروشی در زمان کمبود تولید دارو  اتفاق می افتد ؛ احتکار و انبار دارو برای استفاده از افزایش قیمت است که البته این مورد از طریق سارمان غذا و دارو از طریق انجام بازرسی های معمولی قابل پیگیری ، کشف و مدیریت است.

والسلام.

انتهای پیام/

ارسال نظر