نسل چهارم انقلاب

* محمد حیدری

نسل چهارم انقلاب

مملکت آنلاین، چهل و سه سال از پیروزی انقلاب در بهمن سال ۵٧ می گذرد و نسل چهارم انقلاب هنوز فرصت درک حضور نسل اول انقلاب را دارند.

می توانند پای تاریخ شفاهی بنشینند و دلایل و مستندات و مسندات را مطالبه و بررسی کنند و بفهمند که با چه قرارداد اجتماعی و با چه اهدافی انقلاب شد و تا چه حد در مسیر آن اهداف قرار داریم.

کجای کار از مسیر دور شدیم، کجای کار دچار سستی بودیم و کجای کار مماشات و مدارایمان نتیجه مناسب، داشته یا نداشته است.

اینکه نسل چهارم انقلاب پیوندهای کمتری با آرمان های آن دارد و ارزش ها و علایق متفاوتی را به عنوان سبک زندگی دنبال می کنند معلول کم کاری است؛ امروز نگاه مردم به عملکرد مسوولان علی‌الخصوص در حوزه اقتصادی است، حوزه فرهنگی هم دستاوردی دندان گیری نداشتیم.

با رشد فضای مجازی و عقب نشینی حوزه کتاب و رسانه ها، مرجعیت این حوزه ها به شبکه های اجتماعی سپرده شده و چیزی برای دفاع باقی نمانده است، و آنکه قرار است تاریخ و ارزش های انقلاب را به نسل چهارم تقدیم کند در فضای شبکه های مجازی فعال است.

اما جان کلام، معتقدم باید اصول و دلایل انقلاب را دوباره نویسی کرد و برای نسل چهارم و بعدی ها به یادگار گذاشت.

و باید این مهم توسط اهل آن صورت پذیرد، تعبیر و تفسیر را هم بگذاریم نسل چهارمی ها و آیندگان، خودشان از مباحث برداشت خواهند کرد.

چندی پیش، رهبر معظم انقلاب -حفظه الله- در بیاناتی خطاب به جوانان دنیای عرب در هنگامه‌ی بیداری اسلامی در آن کشورها فرمودند:

«توصیه‌ی دیگر، بازخوانی دائمی اصول انقلاب است… اصولتان را روی کاغذ بنویسید؛ اصالتهای خود را با حساسیت بالا حفظ کنید؛ نگذارید اصول نظام آینده‌ی شما را دشمنان شما بنویسند؛ نگذارید اصول اسلامی در پای منافع زودگذر قربانی شود. انحراف در انقلاب‌ها، از انحراف در شعارها و هدف‌ها آغاز می‌شود.» ۱۳۹۰/۰۶/۲۶

انتهای پیام/

ارسال نظر