کشورهای مختلف بدنبال بالا بردن راندمان / ایران به دنبال افزایش ساعات کار اداری

به گزارش مملکت آنلاین، آمارهای مختلف نشان می‌دهد راندمان کاری ایرانیان در مقایسه با کشورهای مختلف بالاخص کشورهای توسعه یافته بسیار پایین‌تر است.

آمارها نشان می‌دهد ساعات کاری در آلمان ۲۸ ساعت، انگلیس ۳۲ ساعت و بسیاری کشورها در حداکثر خود ۴۰ ساعت در هفته است که درصد کار مفید نیز در بین آنها بسیار بالاست و براساس آمارهای منتشره در کره جنوبی ۱۰۰ درصد بوده است.

اما در کشورهایی که ساعات کار آنها بیشتر از ۴۰ ساعت است که ایران، ترکیه و ... نیز جزو این کشورها هستند، راندمان کاری بسیار پایین‌تر از حد تصور بوده بطوریکه برطبق آمار منتشره راندمان کاری در ایران کمتر از ۵۰ درصد است.

این روزها ساعات کاری در ایران نیم ساعت اضافه شده و در حالی که قبلا بین ۷.۴۵ یا ۸ زمان آغاز بکار ادارات و نهادهای دولتی بوده، به ساعت ۷.۳۰ تغییر کرده که حتی در ساعت طلوع خورشید نیز نیست.

افزایش ساعات کاری تاثیر زیادی در کاهش راندمان دارد و کارکنان و کارمندان هر روز خسته‌تر از قبل و ضعیف تر از روزهای قبل کارهای خود را انجام می‌دهند.

مقایسه ساعات کاری البته منهای فاصله درآمدی بین کارکنان در کشورهاست و اگر این شاخص نیز مورد بحث قرار بگیرد، فاصله بسیار زیادی ایجاد می‌شود، به عنوان مثال یک کارمند ساده در کشورهای توسعه یافته می‌تواند با زمان کار مشخص اقدام به خرید گوشی موبایل روز، خودرو و یا مسکن داشته باشد در حالی که در کشوری مثل ایران این زمان بمراتب بالاتر بوده و حتی نمی تواند در طی چند ماه جمع‌آوری درآمد خود اقدام به خرید یک وسیله ساده چون گوشی موبایل کند.

بر اساس نتایج تحقیق صورت گرفته توسط اتحادیه کار اروپا در سال ۲۰۱۸ مشخص شد با وجود اینکه کارکنان بریتانیا ساعت کار هفتگی بالایی دارند، اما افزایش بهره‌وری ندارند.

از سوی دیگر، دانمارک که ساعات کار هفتگی کمی دارد  بیشترین بهره‌وری را نیز دارد.

جدیدا امارات با هماهنگ کردن خود با دیگر کشورها، روزهای تعطیلی را به دو روز و نصفی افزایش داده است و روز نصفی هم معادل ۴.۵ ساعت کار است.

با این حال نمایندگان مجلس، وزرای دولت، مدیران و رئسا هیچ توجهی برای بالا بردن راندمان ندارند و کارمندان و کارکنان هر روز نسبت به قبل بیشتر افت کاری دارند و ترکیب بروکراسی اداری، خستگی کارکنان، کمی حقوق و دستمزد، بالا بودن ساعات و روزهای کاری، کم بودن تعطیلات آخر هفته، فشارهای اقتصادی و اجتماعی و ... دست به دست هم می‌دهد تا ادارات و نهادهای دولتی نتوانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند و به همین دلیل ایران همواره جزو کشورهای ضعیف در خصوص راندمان کاری و پیش‌برد کارها در ادارات به شمار می‌رود.

بی‌شک کاهش روزهای کاری در هفته، تغییر ساعات روزانه کاری و بالا رفتن دستمزدها می‌تواند تاثیر شگرفی در بهبود راندمان کاری در ایران داشته باشد و یقینا این اتفاق و رویکرد باید جزو اولویت‌های نمایندگان مجلس و دولت باشد تا شرایط ادارات و نهادهای دولتی بهبود یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر