معاون اول رئیس جمهور از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد

کارخانه جدید تولید کاغذ در کشور با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در حال احداث است

معاون اول رئیس جمهور با حضور در مصلی تهران و بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب، از نزدیک در جریان آخرین وضعیت حوزه چاپ و نشر قرار گرفت.

کارخانه جدید تولید کاغذ در کشور با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در حال احداث است

به گزارش مملکت آنلاین، محمد مخبر عصر امروز (پنج شنبه) ضمن بازدید از برخی سالن های این نمایشگاه، از تعدادی غرفه ها دیدن کرد و به گفتگو با ناشران و فعالان حوزه کتاب و همچنین مراجعه کنندگان پرداخت.
وی در ادامه و پس از بازدید از سالن و غرفه های مختلف این نمایشگاه در نشستی با جمعی از ناشران بزرگ کشور از نزدیک در جریان مشکلات و چالش های آنها قرار گرفت.
معاون اول رئیس جمهور در این نشست با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد، افزود: روحیه تلاش، مجاهدت و فعالیت اقتصادی نیاز به فرهنگ سازی و تلاش قشر فرهنگی و ناشران در ترویج این روحیه بین نسل جوان دارد.

وی تاکید کرد: کتاب، نشر و انتشارات یکی از پایه های اصلی و پیشران پیشرفت کشور است.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به استقبال خوب ناشران و مردم از این دوره نمایشگاه افزود: در سال های گذشته رشد کتاب‌های الکترونیک و مجازی در سطح کشور افزایش زیادی داشته اما مطالعه کتاب به صورت سنتی و حضور مردم در نمایشگاه های اینچنینی همواره جایگاه خود را در بین علاقمندان به کتاب و کتابخوانی حفظ کرده است.

وی در این جلسه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، همچنین به تلاش های دولت برای حل مشکل کاغذ ناشران کتاب و مطبوعات اشاره و تأکید کرد: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مصمم به حل مشکلات کاغذ در کشور بودیم که با بازسازی و ارایه تسهیلات به کارخانه های تولید کاغذ و همچنین اتخاذ تصمیمات برای ساخت کارخانه های جدید تلاش شد تا مشکل کاغذ در کشور بتدریج کاهش یافته و در برنامه ای زمانبندی شده حل شود.

مخبر با اشاره به ساخت یک کارخانه جدید کاغذ با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در دولت سیزدهم افزود: با خریداری تجهیزات و زیرساخت های لازم، ساخت این کارخانه پیشرفت ۴۰ درصدی داشته که در صورت راه اندازی می تواند کاغذهای بازیافتی را نیز با تکنولوژی روز دنیا به کاغذ مناسب برای صنعت نشر تبدیل کند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در کنار ساخت کارخانه های جدید به دنبال اختصاص زمین برای کشت درختان مخصوص تولید کاغذ نیز هستیم تا برای تولید محصولات کاغذی نیاز به قطع درختان موجود نباشد.

وی تأکید کرد: با برنامه ریزی ها و اقدامات دولت ظرف سه سال آینده به مرحله ای از فراوانی و کاهش بهای تمام شده کاغذ خواهیم رسید که دغدغه ای در این زمینه در کشور وجود نداشته باشد اما تا زمان رسیدن به این هدف باید واردات کاغذ با قیمت مناسب انجام شده و دست دلالان و سوداگران از این بازار قطع گردد.

مخبر بر ضرورت ایجاد یک تشکیلات حقوقی و قانونی مختص ناشران کشور تأکید کرد و گفت: دولت آمادگی کامل دارد تا به فعالان صنعت نشر برای ایجاد یک اتحادیه و یا تشکیلات قانونی نشر کمک نماید و همچنین بسیاری از ناشران کشور می توانند سهامدار برخی کارخانجات تولید کاغذ کنونی و یا در دست ساخت در کشور شوند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نهضت ترجمه در کشور تصریح کرد: در حال حاضر کشور به لحاظ ترجمه آسیب پذیر است و در ترجمه کتب تخصصی و یا عمومی دچار مشکل هستیم که این نهضت می تواند علاوه بر ترویج فرهنگی آثار ایرانی، در زمینه ترجمه کتب مفید خارجی پایه گذار نهضتی جدید در عرصه علمی و فرهنگی کشور شود.

همچنین در این نشست برخی از ناشران و فعالان صنعت نشر درخواست ها، مشکلات و نظرات خود را در زمینه های مالیاتی، حمایت از حقوق مالکیت فکری، ایجاد یک تشکیلات فرهنگی برای ناشران، کمک به جامعه زنان ناشر و تأکید بر خودکفایی کاغذ و تقدیر از اراده جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه بیان کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر