صعود نخستین مرد ایرانی به بلندترین قله قطب جنوب

کوهنورد ایرانی، اندرو عزیز (امین عزیزنیا) موفق شد به عنوان نخستین مرد ایرانی به توده‌کوه وینسون، مرتفع‌ترین قله قطب جنوب، با ارتفاع ۴۸۹۲ متری صعود کند.

صعود نخستین مرد ایرانی به بلندترین قله قطب جنوب

به گزارش مملکت آنلاین، کوهنورد ایرانی، اندرو عزیز (امین عزیزنیا) موفق شد به عنوان نخستین مرد ایرانی به توده‌کوه وینسون، مرتفع‌ترین قله قطب جنوب، با ارتفاع ۴۸۹۲ متری صعود کند.

به نقل از یورونیوز ، عزیز همراه با لوپسانگ جانگبو شرپا، کوهنورد با تجربه نپالی موفق به این صعود شد. جانگبو شرپا، ۴۲ ساله، نه تنها یک کوهنورد نپالی است، بلکه یک راهنمای بین‌المللی کوهستان است. او پنج بار با موفقیت به اورست و همچنین لوتسه و دائولاگیری صعود کرده است.

عزیز بر صعود به کوه‌های مرتفع خارج از ایران، به ویژه در هیمالیا و آمریکای جنوبی تمرکز کرده و قصد دارد چالش صعود به بلندترین قله‌های هفت قاره جهان را که به «هفت قله» یا «قلل هفت‌گانه» به پایان برساند.

سارا صفری، پیشتر و به عنوان نخستین زن ایرانی به قله وینسون در قطب جنوب صعود کرده بود. او سپس موفق شد چالش «هفت قله» را با موفقیت به پایان برساند. او طی ۹ سالی که برای غلبه بر این چالش صرف کرد، موفق شد تا بیش از ۶۰۰ هزار دلار برای یک مرکز توانمندسازی زنان جمع‌آوری کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر