پایان سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر / برگزیدگان سی و نهم مشخص شدند

آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، در تالار وحدت آغاز شد.

پایان سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر / برگزیدگان سی و نهم مشخص شدند

به گزارش مملکت آنلاین، اختتامیه  سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر ارشاد)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی) و جمعی از اهالی موسیقی همراه است.
در ابتدای مراسم اختتامیه، ارکستر موسیقی ملی ایران روی صحنه حاضر شد و سرود ملی جمهوری اسلامی و همچنین بخشی از موسیقی فیلم «محمد رسول الله» توسط این ارکستر نواخته شد.

در ادامه برنامه نیز گزارش تصویری از روند برگزاری جشنواره برای حاضران پخش و سپس مجری از هیئت داوران بخش ترانه یعنی ناصر فیض، حامد عسکری و محمود حبیبی کسبی دعوت کرد تا جایزه بخش ترانه به برگزیدگان اهدا شود.

جایزه ترانه شامل ترانه‌های سال از بهمن ١٤٠١ تا بهمن ١٤٠٢ می‌شود و این در حالی است که اعضای هیئت داوران ۲۵۲۲ ترانه را برای این بخش بررسی و داوری کرده‌اند.

برگزیدگان بخش ترانه:

محمدمهدی سیار

امیرعلی خلیلی

پس از اتمام جوایز بخش ترانه، پیام مدیران جشنواره در قالب ویدیو برای حاضران پخش شد.

محمود سالاری (معاون امور هنری) طی این پیام تصویری گفت: جشنواره موسیقی فجر طی گذشت ۳۹ دوره به عظمت بیشتری رسیده و حضور تماشاگران و هنرمندان در سالن‌های مختلف شهر تهران به رونق آن افزود. امسال توقیف داشتیم با تدابیری که توسط رییس دفتر موسیقی و دبیر جشنواره اندیشیده شد، بخش‌های جدیدی مانند بخش کودک و نوجوان را داشته باشیم که موسیقی آن مورد غفلت قرار گرفته بود و موسیقی کودک و نوجوان به سمت موسیقی بزرگسال در حال سوق داده شدن بود.  امیدواریم این اتفاق شروع تولیدات درست موسیقی کودک باشد.

امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی) نیز گفت: خدا را شکر جشنواره توانست، خدمت موثری را از زاویه عدالت فرهنگی به مردم تقدیم کند. در این دوره حضور بانوان را در سانس‌های جداگانه و به صورت روزانه داشتیم. اتفاقی که تلاش کردیم در چهارچوب رصد و پایش برای نسل‌های آینده باشد، حضور کودکان و نوجوان‌ها بود. همچنین تلاش کردیم در حوزه مردمی کردن اجراهای صحنه‌ای و تعامل بهتر با هنرمندان موسیقی و پیشکسوتان قدم بزرگ‌تری برداریم.

رضا مهدوی (دبیر جشنواره) نیز بیان کرد: تلاش کردیم آنچه را در کشور ما رایج است و اجرای سالانه دارد به جشنواره دعوت کنیم. در ابتدای زمانی که به عنوان دبیر جشنواره معرفی شدم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کردم که امسال می‌توانیم ۲۰ درصد جهش داشته باشیم که امیدوارم همین‌طور بوده باشد. ایده‌های بسیاری مانند برگزاری جشنواره‌های مجزا برای پاپ ایران و بخش بانوان، توجه بیشتر به بخش پژوهش موسیقی و موسیقی خیابانی در ذهن داشتم که بخشی از آنها در این دوره میسر شد و بخشی هم نه و امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم به این اهداف برسیم.

سپس نوبت اجرای گروه موسیقی وحید اسداللهی بود که برای دقایقی مخاطبانش را میهمان موسیقی آذربایجان کند.

پس از اجرای موسیقی نوبت دومین بخش جوایز یعنی جایزه «موسیقی و رسانه» رسید که به فعالیت‌های رسانه‌ای موسیقی در سال گذشته اختصاص دارد. طبق اعلام مجری در این بخش تعداد ۶۷ اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

مجری برای اهدای جوایز این بخش از سیدعلیرضا میرعلی‌نقی، حسین دی‌پیر، شاهین فرهت، رضا مهدوی، محمدعلی مرآتی و هادی آرزم برای اهدای جوایز دعوت کرد.

جایزه موسیقی و رسانه

مطبوعات:

ندا سیجانی/ روزنامه ایران/ گزارش/ خوشحالی زودگذر هنرمند خانه به دوش

سارا حیدر نژاد/ روزنامه همدلی/ گفتگو/ برای موسیقی کشور از جان گذشتیم(با استاد شهرام ناظری)

رسانه‌های دیداری و شنیداری:

هانیه پیرامی/ رادیو خراسان جنوبی/مستند آوای کار

خبرگزاری‌ها:

یاسر یگانه/خبرگزاری تسنیم/یادداشت/بررسی راز ماندگاری محسن یگانه 

علیرضا سعیدی/خبرگزاری مهر/یادداشت/موسیقی نواحی توان رقابت با پاپ را دارد(یادداشتی تحلیلی بر بایدها و نبایدهای توسعه موسیقی نواحی)

بخش نگاه ویژه:

رویکردهای اجتماعی مطبوعات: 

نیره خادمی/ روزنامه پیام ما/گزارش/دایه دایه موسیقی حماسی لرستان را به همه شناساند

رسانه‌های دیداری و شنیداری:

رضا رادمهر/ رادیو خوزستان/مستند/دالالا

یلدا احتشامی/ رادیو فرهنگ/مستند/مستند معینی کرمانشاهی

خبرگزاری‌ها:

علیرضا سعیدی/ خبرگزاری مهر/گزارش/شنیدن تیراژی که سنگ قبر شد/یادتان بخیر آقای اویسی عزیز

تقدیر ویژه:

به دلیل استفاده ی مطلوب از داده‌های درست تاریخی/نگاه دقیق و بی‌طرفانه/بهره گیری از تکنینک‌های ممتاز در زیبایی‌شناسی تصویر/هیأت داوران برنامه (دورها آوایی‌ست...) را به طراحی و کارگردانی آقای محمد سعید غلامی و سردبیری و نویسندگی آقای حسن صنوبری، شایسته تقدیر ویژه دانسته است.

تجلیل از ۳ هنرمند بزرگ

بخش دیگری از آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی اختصاص داشت.

برای این بخش محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری)، سید محمد هاشمی (جانشین وزیر و معاون حقوقی)، محمود اسلامی (معاون توسعه و مدیریت و منابع)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی)، محمد اله‌یاری فومنی (مدیرعامل بنیاد رودکی)، رضا مهدوی (دبیر جشنواره) و داود گنجه‌ای (هنرمند پیشکسوت) روی صحنه حاضر شدند.

سپس آیین بزرگداشت فضل‌الله توکل (نوازنده پیشکسوت سنتور)، همایون رحیمیان (آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ویلن) و درویش‌رضا منظمی (نوازنده پیشکسوت کمانچه) برگزار شد.

همچنین، نشان درجه یک هنری به سید جلال محمدیان (خواننده قطعه مشهور مردان خدا) اهدا شد.

جایزه ویژه «گوهرشاد»

جایزه «گوهرشاد» نیز به عنوان جایزه ویژه وزیر فرهنگ و به دنبال هویت‌بخشی به بانوان عفیفه ایرانی است که در عین حال در عرصه‌های اجتماعی نیز مشغول هستند به سیدمحسن حسینی برای خلق قطعه موسیقی «تو خورشیدی میون خاک» اهدا شد.

وزیر فرهنگ:  همه بخش‌های کشور هر مجوزی را که دفتر موسیقی صادر کند، باید بدون خدشه اجرا کنند

پس از آن نوبت به سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید که در سخنانی گفت: خوشحالیم که سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر امسال با این شکوه بی‌مانند انجام شد. بسیار مایه خوشبختی است که هنر و هنرمندان نزد ایرانیان در مقامی رفیع و ارجمند قرار دارد. مردم ایران که هنردوست و هنرپرور هستند، با ذوق و شوق از اهالی هنر استقبال می‌کنند.

او ادامه داد: باید از همکاران خوبم در برگزاری مقدماتی جشنواره امسال که در مناطق مختلف ایران این رویداد را برگزار کردند، شوق، ذوق و خلاقیت را در جای جای ایران سربلندمان با نوای دلنواز موسیقی به یادگار گذاشتند، تشکر کنم. خوشبختانه عدالت فرهنگی را با اجرای همزمان در ۱۴ استان و در تهران بزرگ در جای‌جای این کلانشهر با ذوق و شوق مشاهده کردیم. انشاالله لب ایرانیان همیشه خندان باشد و در پناه خدای بزرگ مسیر رشد جامعه ما هموارتر از همیشه باشد.

وزیر فرهنگ اضافه کرد: نگاه هنری و تقویت هنرهای مختلف از هنرهای تجسمی گرفته تا تئاتر و موسیقی که جشنواره‌های آنها با شکوه برگزار شد، قابل تحسین است. بهمن‌ماه با پیروزی انقلاب گره خورده است و برنامه‌های فرهنگی و هنری ما نشان می‌دهد که انقلاب ما کاملا فرهنگی است و به همین دلیل نقطه اوج همه برنامه‌های فرهنگی هنری در این ایام مبارک است.

او افزود: کار ارتقای زیرساخت‌ها نیز در حال انجام است. در همین دوسال اخیر زیباترین سالن‌های موسیقی را افتتاح کردیم. در ارومیه، ساری، کرمان و به زودی هم ارکستر ملی ایران به یزد می‌رود و در حضور آقای رییس جمهور انشالله زیباترین سالن موسیقی کشور را در این استان افتتاح خواهیم کرد. بنا داریم در همه مراکز استان‌ها یک زیرساخت مورد توجه و مورد نیاز مردم آن استان را افتتاح کنیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: کار خوب دیگر مشارکت قوی بانوان سرزمین کشور در جشنواره موسیقی امسال بود. این هم مایه تعجب و هم خوشحالی بود که باعث افتخار است. نوآموزان و کودکان که امید آینده فرهنگ و هنر در کشور هستند هم حضور چشم گیری در جشنواره امسال داشتند.

او اضافه کرد: سند ملی موسیقی ایران بعد از ۴۵ سال با مشارکت دوستان خوبمان به تصویب رسید و در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. این گام بلندی برای توسعه و تکامل کمی و کیفی هنر موسیقی برای این کشور است. بسیاری از نقاط مبهم در این سند برطرف شد. در این سند همه بخش‌های کشور ملزم به رعایت و اجرای مجوزهای وزارت فرهنگ ارشاد و دفتر موسیقی هستند؛ هر مجوزی را که دفتر موسیقی صادر کند، باید بدون خدشه اجرا کنند. امیدوارم اهالی موسیقی بتوانند از فضای مناسبی که ایجاد شده است، استفاده کنند. افتخار می‌کنیم به این میزان علاقه‌مندی مردم به این هنر فاخر که اصالت و قدمت چند هزار ساله در این مرز و بوم دارد. باید در این مسیر به موسیقی‌های محلی مقامی به هنرمندان عزیز مسائل معیشتی و مالی آنها توجه ویژه کنیم. صندوق اعتباری هنر مسائل مربوط به مسکن و سایر نیازهای آنها دنبال می‌کند. امیدوارم بتوانیم گام‌های موثری در عرصه موسیقی داشته باشیم.

اجرای گروه موسیقی «راز و نیاز» به خوانندگی سالار عقیلی بخش دیگری از این مراسم بود. سپس جایزه‌های بخش اصلی جشنواره، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، آهنگسازی و جایزه باربد ارسال شد.

سپس جایزه‌های بخش اصلی جشنواره، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، آهنگسازی و جایزه باربد اعلام شد.

برای اهدای جوایز این بخش ستاره بهشتی، نوشین پاسدار، نادر مشایخی، هادی منتظری، هوشنگ جاوید، سپهر سعیدی، رضا مهدوی و حمیدرضا نوربخش به صحنه آمدند. دو داور بین‌المللی جشنواره یعنی آنتوان تنالوف از روسیه و موریس ارنست از آلمان در مراسم حضور نداشتند.

جایزه باربد:

آهنگسازی فرم سونات:

مقام اول: علیرضا متوسلی داراب(رقص در سوگ)

رساله و پایان‌نامه‌های موسیقی/رساله های دکتری/

مقام اول: ۲ نفر: نکیسا هدایت زاده(تصحیح و تشرح رساله ناشناخته در موسیقی از دوره صفوی)/امیرحسین رمضانی(ساختار وجوه اجرایی و امکانات موسیقایی تعزیه در مقایسه با اپرا)
مقام سوم: پدرام جوادزاده(مقوله‌های فرهنگی تولید، توزیع و مصرف موسیقی ملی ایران)

رساله و پایان‌نامه‌های موسیقی/ پایان‌نامه‌های بین رشته‌ای
مقام اول: آریا برزن غیبی (بررسی کاربرد و کارکرد موسیقی در حیات فرهنگی اجتماعی زرتشتیان)
مقام دوم: محسن نورانی (ستاره سازی در بازار موسیقی پس از انقلاب اسلامی باتوجه به بت وارگی کالایی در موسیقی مردم پسند غرب)
مقام سوم: ۲ برنده: زهره طاهر (مطالعه تطبیقی تاثیر عوامل درون فردی و قصد بر رفتار مصرف کنندگان تولیدات انواع موسیقی مجاز و غیر مجاز) و مسعود نکوئی(طراحی مدل کسب و کار گردشگری موسیقی در استان کرمان)

‌رساله‌ها و پایان نامه‌ها/ پایان‌نامه‌های موسیقی
مقام اول: آرین هاشمی (تجزیه و تحلیل ساختار ملودی در چهارمضراب های سه گاه و چهارگاه از فرامرز پایور،بیست قطعه پرویز مشکاتیان و موج نو از پشنگ کامکار)
مقام دوم: فرید اسماعیلی ابهری (بررسی ساختار مدال، ارکستراسیون و ارتباط با درام در موسیقی سریال سربداران اثر استاد فرهاد فخرالدینی)

کتاب موسیقی:
مقام اول: امیر شهابی(اصول بداهه نوازی موسیقی جز)
مقام دوم: رضا دیوسالار(موسیقی غرب مازندران)

تک‌آهنگ‌ها:
بخش نواحی و دستگاهی:

مقام اول: میلاد عرفان‌پور و سید عماد توحیدی(قلب وطن)
مقام دوم: حجت شیروی(لنج)
مقام سوم:۲ برنده: محمد حشمتی(غیرت عشق) و میلاد عرفان‌پور(گریه های بی اختیار)

بخش پاپ:
مقام اول: مصطفی راغب (حال نامعلوم)

آلبوم‌ها:
اجرای موسیقی نواحی: دیپلم افتخار: شاهرخ پناهی فرد(سولدوز)
باربد بهترین اثر از نگاه ویژه پژوهش: خدایار خدا دوست(قاوال مکتبی)

آهنگسازی کلاسیک غربی: دیپلم افتخار: محمد امین همایی(کوارتت زهی)

اجرای موسیقی دستگاهی بی‌کلام: دیپلم افتخار ۲ برنده:

آرشام خرسندپور(گوش کن)/ مصطفی مومنیان(رقص دیوانه)

باربد بهترین اثر از نگاه پژوهش:

زمان خیری (۲۸ رنگ برای نی)

آهنگسازی موسیقی دستگاهی:
دیپلم افتخار: نیما زاهدی (قاب خیال)
باربد بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی: سعید هنرمند (گمشده دل)

خوانندگی موسیقی دستگاهی:
دیپلم افتخار:۲ برنده: مجتبی عسگری(گمشده دل و هزارآوا)/ حسین علیشاپور(فصل باران)
باربد بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی:هادی فیض آبادی(قاب خیال)

جایزه ویژه اجرای صحنه‌ای:
باربد بهترین اجرای صحنه ‌ای: مهدی محمدنژاد (سرپرست گروه هفت و هشت)

گروه برتر بخش سرود:
گروه سرود نوای مهر از استان چهارمحال بختیاری:امید بابامیر ساطحی

مراسم اختتامیه با اجرای موسیقی پاپ توسط مصطفی راغب به پایان رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر