جهان منتظر افتتاح موزه بزرگ مصر

جهان در انتظار افتتاح بخش‌های جدید موزه بزرگ مصر است که ساخت آن بیست سال به طول انجامیده و قرار است ۶۰ هزار اثر باستانی را به نمایش عمومی بگذارد.

جهان منتظر افتتاح موزه بزرگ مصر

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از بلومبرگ، موزه بزرگ مصر با یک قالب و پیکر بندی هندسی بی نظیر، در مکانی استثنایی در بالای فلات الجیزه و روبروی اهرام ثلاثه مصر واقع شده است در حالی که ساخت آن بیست سال به طول انجامیده و جهان همچنان در انتظار افتتاح سایر بخشهای آن و قرار دادن گنجینه های پادشاه «توت عانخ آمون» در معرض دید مردم بعد از یکصد سال از کشف مقبره اوست.

مساحت این موزه بالغ بر ۵۰۰ هزار متر مربع است که از همه جهات با باغ هایی به مساحت ۱۲۰ هزار متر تزئین شده و شامل ۱۲ سالن نمایش است که در آن آثار باستانی دوره‌های ماقبل تاریخ تا پایان دوران رومیان در مصر به نمایش گذاشته شده است.

این موزه در واقع نخستین موزه سبز به شمار می آید که پروژه موزه بزرگ مصر توانسته است برای آن از شرکت مالی بین المللی و یکی از سازمانهای وابسته به بانک جهانی به عنوان اولین موزه سبز در آفریقا و خاورمیانه گواهینامه بین المللی «رده پیشرفته» دریافت کند.

این انتخاب پس از محقق شدن معیارها و استانداردهای صرفه جویی در انرژی، بهره گیری از انرژی پاک در کارهای ساختمانی و نصب و ترکیب سلول های خورشیدی و سیستم های روشنایی و تهویه طبیعی صورت گرفته است.

4

این موزه سبز، دارای هشت گواهینامه «ایزو» در عرصه های انرژی، بهداشت، ایمنی شغلی، محیط زیست و کیفیت است و جایزه بهترین پروژه در زمینه ساخت و ساز سبز و همچنین بر گواهی طلایی ساختمان سبز و پایدار را از مرکز ملی تحقیقات مسکن و ساختمان دریافت کرده است.

«زاهی حواس» وزیر اسبق آثار باستانی مصر در این خصوص تصریح کرد: ساختمان موزه بزرگ مصر با طراحی مهندسی منحصر به فرد، سالنهای نمایشگاهی مدرن و آزمایشگاههای مرمت آثار باستانی که از بزرگترین  آزمایشگاهها در سطح جهان به شمار می آید؛ برای پذیرایی روزانه هزاران گردشگر طراحی شده است.

وی تصریح کرد انتخاب طرح کنونی این موزه، پس از ترتیب دادن یک مسابقه بزرگ صورت گرفت که ۱۵۸۳ طرح از کشورهای مختلف جهان در این زمینه ارائه شد و یکی از دفاتر مهندسی ایرلند برنده این مسابقه شد و علت انتخاب این طرح به خاطر وجود پیوندهای این موزه با الاهرام صورت گرفت.

فاروق حسنی وزیر پیشین فرهنگ مصر صاحب ایده تاسیس این موزه و ساخت پروژه آن مطابق با معیارهای قرن بیست و یکم بوده است به گونه ای که قابلیت نمایش تعداد زیادی از اشیاء و قطعات منحصر به فرد مصر باستان در این فضای بسیار بزرگ فراهم باشد.

1

«باب برایر» باستان شناس شهر امریکایی نیز در این باره تاکید کرد، اختصاص این فضای بسیار بزرگ برای نمایش آثار یک موضوع بسیار مهم است که تجربه بصری بسیار خوب و لذت بخشی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند و زیبایی آثار باستانی را دو چندان می سازد و این چیزی است که موزه جدید را متمایز می کند.

این موزه بزرگ حاوی بیش از ۶۰ هزار اثر باستانی است که قدمت آنها به دوران پیش از سلسله های حکومتی، یعنی دوره قبل از تاریخ مصر باستان و همچنین دوران باستان، قرون وسطی و معاصر و سپس دوران یونان و روم می رسد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، مساحت قسمت نمایش موزه بزرگ مصر بیش از ۴۰ هزار متر مربع است که ۷ هزار متر آن به نمایش تمام دارایی های پادشاه «توت عانخ آمون» اختصاص یافته است که در سال ۱۹۲۲ توسط هاورد کارتر دانشمند انگلیسی در مقبره وی در ساحل غربی اقصر اکتشاف شد.

3

این برای نخستین بار است که تمام آثار و دارایی های توت عانخ آمون به تعداد ۵۳۸۹ قطعه در یک مکان به نمایش گذاشته شده است به طوری که تمام اشیاء و قطعات و آثار باستانی مربوط به وی از دیگر موزه های این کشور نظر التحریر و موزه الاقصر، به دفتر مرکزی موزه جدید منتقل شد.

در همین حال مرکز مرمت این موزه نیز یکی از بزرگترین مراکز مرمت در خاورمیانه است به طوری که مساحت آن بالغ بر ۳۲ هزار متر بوده و شامل ۱۶ آزمایشگاه برای بررسی و مرمت آثار باستانی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر