وعده بازگشت فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی با رویکرد و هدف تربیتی به مساجد

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، می کوشیم تا فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی با رویکرد و هدف تربیتی به مساجد باز گردند.

وعده بازگشت فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی با رویکرد و هدف تربیتی به مساجد

به گزارش مملکت آنلاین، مهدی مقدم روز چهارشنبه در گردهمایی اصحاب، مدیران کانون‌های فرهنگی هنری و فعالان مساجد فارس اظهار کرد: هنرهای مختلف از معماری و تذهیب تا خوشنویسی و نمایش و موسیقی در نوع عالی آن که در قرآن و اذان جلوه می‌کند، از مسجد و با مسجد بوده و هست و باید بکوشیم باردیگر هنر به مساجد برگردد.

وی ادامه داد: این اتفاق باید با همت و برنامه ریزی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد رقم بخورد.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تاکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون های مساجد باید تربیت محور باشد در اینجا تئاتر برای تئاتر و سرود برای سرود معنایی ندارد بلکه باید هدف راهبردی آن وضوح تربیتی باشد.

مقدم اذعان کرد: بر اساس آمار عجیبی که به تازگی ارائه شد، تعداد موسسه‌های قرآنی بیرون از مساجد از فعالیتهای قرآنی داخل مسجد بیشتر است و این یعنی حتی قرآن را نیز از مسجد بیرون برده‌ایم و این باید اصلاح شود و فعالیتهای قرآنی و فرهنگی هنری به مسجد بیاید.

وی گفت: مراجعه و رجوع ما به مسجد بحثی تاکتیکی نیست که اکنون و براساس شرایط حساس کنونی برای رونق گرفتن مساجد دنبال شود، بلکه از اساس مساجد باید اینگونه باشد .

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور اظهار کرد: کنش ها و شان اجتماعی و ساحت اجتماعی همه ما در مسجد رقم می‌خورد.

مقدم اعلام کرد: ثبت کانون‌های نخبه‌پرور مساجد نیز با همکاری بنیاد ملی نخبگان دنبال می شود و تفاهم های خوبی در این زمینه انجام شده است.

جذب گروه‌های مختلف مردم به مسجد نیازمند مهارت و تخصص است

مدیر موسسه مسجد در ادامه این گردهمایی با بیان اینکه مسجد تنها برای اقامه نماز نیست، گفت: مسجد جای رفیق یابی، گفت و گو، مذاکره و انتقال علم و معرفت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین تقی قرائتی با اشاره به جایگاه رفیع مسجد در اسلام، اظهار کرد: مسجد جایی است که پیامبر خادم آن و قرآن، اول بر آن نازل شده است، باید جایگاه مسجد را بشناسیم و اهمیت تنفس در فضای مسجد را بدانیم.

وی افزود: امروز دنیای مهارت و تخصص است و باید در زمینه جذب گروه‌های سنی مختلف به مسجد نیز با تخصص عمل کرد و سنجید که اشکال کار کجا بوده است.

قرائتی ادامه داد: مسجد نیازمند مدیر نیست بلکه نیازمند خادم اس، باید وقت گذاشت و به آن خدمت کرد؛ امروز می‌توانیم شمار بالایی از منکرها و بدعت‌ها را برشماریم که به فضای مسجد راه‌یافته و باید اصلاح و تطهیر شود.

وی گفت: هر کسی می‌تواند باید در مسجد یک خدمت ارائه کند و مساجد محل ارائه خدمت باشد نه اینکه تنها از آن استفاده کنیم.

رئیس موسسه مسجد یادآور شد: مسئولان انقلابی و شهدای کشور برخاسته از مسجد هستند و همواره در سیل‌ها و زلزله‌ها خدمات مسجدی زودتر از امدادیها به کمک مردم رسیده است.

قرائتی با اشاره به جایگاه بانوان در جامعه و خانواده، تاکید کرد: به حضور بانوان در مساجد توجه کنید.

حضور مردم در مساجد از مهرماه امسال افزایشی بود

رئیس موسسه مسجد گفت: حضور مردم در مساجد کشور از مهرماه امسال تا کنون روند افزایشی داشته است.

وی اضافه کرد: اما در حالی که ماه مبارک رمضان گذشته جمعیت مردم مساجد دنیا بیش از سه برابر شده، این میزان در ایران به حدود ۲ برابر رسیده که باید این اختلاف با مهارت و تخصص بررسی شود.

قرائتی گفت: بر اساس آمارها، ۸۰ درصد بیماری‌های جسمی ریشه روحی دارد و مسجد بهترین بیمارستان امراض روحی است.

رئیس موسسه مسجد افزود: رونق مسجد بیش از یک پاسگاه امنیت ایجاد می کند و اگر مسجد نسازیم و به آن نپردازیم باید کانون اصلاح و تربیت و زندان و مراکز قضایی بسازیم.

او پیشنهاد کرد: باید انتخاب رشته و همسر از داخل مسجد شکل گیرد و مسجد فضایی برای گفت‌وگو و خدمت باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر