نیمی از مساجد کشور نیاز به تعمیر و بازسازی دارند

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بیش از ۵۰ درصد مساجد کشور به بازسازی و تجهیز نیاز دارد لذا باید ایجاد و آغاز به‌کار مجمع خیرین مسجدساز استانی در اولویت قرار گیرد.

نیمی از مساجد کشور نیاز به تعمیر و بازسازی دارند

به گزارش مملکت آنلاین، سردار ضیاء‌الدین حزنی در همایش فعالین و ارکان مساجد در حسینیه جماران بیرجند افزود: براساس دستور معاون هماهنگ کننده سپاه و نظر رئیس ستاد اقامه نماز کشور برای ساخت حسینیه و مسجد، اولویت ساخت با مساجد است.

وی عنوان کرد: باید از همه ارگان‌ها برای ساخت و تعمیر مساجد در راستای گسترش فرهنگ نمازخوانی کمک بگیریم، همچنین از ظرفیت بالای خیرین برای ساخت مساجد استفاده کنیم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: برخی مساجد در کشور به دلیل قدمت زیاد نیاز مبرم به ساخت و ساز، نوسازی، تعمیر و مرمت داخلی و نمای بیرونی دارند، همچنین باید در خصوص اقامه نماز صبح در مساجد اطلاع‌رسانی شود.

حزنی یادآور شد: در خراسان جنوبی براساس سرانه جمعیتی هزار و ۷۵۸ مسجد و ۹۳۲ مورد هم سایر اماکن مذهبی داریم و نیاز به ساخت مسجد نیست و تنها باید تعداد مساجد موجود را تعمیر و تجهیز کنیم.

وی اظهار کرد: در بحث مسجد و نهضت مسجدسازی نیاز به حرکت جهادی و انقلاب است و باید استقرار نظام مدیریتی واحد در مساجد صورت گیرد.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت و آثار مسجدسازی در کشور، اظهارکرد: نقش مساجد در دوران دفاع مقدس برای همه ما روشن است.

وی بیان کرد: در زمینه مسجد سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، موسسه عمران مساجد، ستاد عالی کانون‌های مساجد، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بسیج مساجد و حوزه علمیه مسئولیت دارند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: بزرگترین مرکز شیعه شناسی جهان در تلاویو اسرائیل قرار دارد و بزرگترین افراد مفسر با اشرف‌ترین اطلاعات و امکانات در تلاش هستند که در این مرکز راهی را برای ضربه زدن به ما پیدا کنند.

وی گفت: مساجد از جمله مراکزی است که در دوران نظام اسلامی اقدامات خوبی در آن دنبال می‌شود، با همکاری و همراهی سازمان محلات بسیج سپاه به دنبال آن هستیم که این وضعیت نامناسبی را که در بحث مساجد کشور داریم، تغییراتی دهیم.

وی افزود: ما در زمینه ساخت و برخی ارگان‌ها در زمینه محتوا تلاش کنند تا وضعیت مساجد ما در کشور بهبود یابد.

حزنی اظهار کرد: از مجموع جمعیت جهان، ۳۱ درصد مسیحی، ۲۵ درصد مسلمان، ۱۵ درصد هندو، ۶ درصد بودایی، سیک، یهودی و بهایی کمتر از یک درصد، ادیان دیگر ۱۰ درصد و بی‌دین و بی‌خدا هم ۱۵ درصد هستند.

وی ادامه داد: ۲ میلیارد نفر معادل ۲۵ درصد کل جمعیت جهان و به عبارتی از هر پنج نفر در جهان یک نفر مسلمان است.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: تعداد مساجد موجود در جهان سه میلیون و ۸۵۰ هزار مورد است که به ازای هر ۴۷۴ نفر یک مسجد وجود دارد، از تعداد ۷۸ هزار و ۸۷ باب مسجد در ایران، ۶۲ هزار و ۲۱۰ مسجد برای اهل تشیع و ۱۵ هزار ۸۷۷ مسجد متعلق به اهل سنت است.

حزنی با اشاره به وضعیت سرانه مساجد در سطح کشور گفت: کمترین سرانه استانی و شهری مساجد را در استان و شهر تهران داریم و بیشترین سرانه شهری مساجد را در شهر سنندج داریم.

وی با بیان اینکه تعداد مساجد و اماکن مذهبی ایران ۷۸ هزار و ۸۷ مورد است، بیان کرد: از این تعداد ۴۸ هزار و ۹۸۳ مورد مسجد، هفت هزار و ۸۷۷ مسجد جامع، ۱۴ هزار و ۷۶۶ باب حسینیه، مهدیه، فاطمیه، زینبیه، حسینیه، ابوالفضلیه و حیدریه است.

وی به وضعیت کسری مساجد در کشور براساس هر ۵۰۰ نفر یک مسجد گفت: جمعیت کشور ما ۸۷ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۴۶ نفر است که تعداد مساجد موجود ۷۸ هزار و۸۷ مسجد است در حالی تعداد مساجد مورد نیاز برای هر ۵۰۰ نفر در کشور ۱۷۵ هزار و ۸۴۰ مسجد است، با این وجود کسری مساجد در کشور ۹۷ هزار و ۷۵۳ مسجد است.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: در این زمینه بیشترین کسری مسجد در استان‌های تهران با ۲۳ هزار و ۴ مسجد، خراسان رضوی با ۶ هزار و ۲۵۰ مسجد، خوزستان با ۶ هزار و ۲۶۳ مورد و اصفهان با پنج هزار و ۷۰۱ مسجد است.

وی با بیان اینکه باید به کانون‌های فرهنگی مساجد توجه ویژه‌ای شود، افزود: همچنین باید از امکانات و پتانسیل وزارت‌خانه‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی در زمینه احداث مساجد و گسترش فرهنگ نمازخوانی استفاده شود.

وی با بیان اینکه ما در سپاه پاسدران انقلاب اسلامی آمادگی داریم که در زمینه مساجد مشارکت داشته باشیم، یادآور شد: باید جشنواره‌های مختلف در راستای شور و نشاط در مساجد برگزار شود تا مساجد به دوران انقلاب و دفاع مقدس برگردد چرا که نیروهای ارزشی و شهدای ما تولید مسجد هستند.

حزنی ضمن تسلیت شهادت شهید سید رضی موسوی، گفت: این سردار رشید اسلام و همه شهدا حق بسیار بزرگی بر گردن ما دارد که باید ادامه دهنده مسیر آنان باشیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی هم گفت: در حوزه قرارگاه محرومیت‌‍‌زدایی توجه ویژه‌ای به خراسان جنوبی شده‌ و حرکت‌های خوبی در این حوزه انجام شده‌ است.
سردار محمدرضا مهدوی بیان کرد: در زمینه محرومیت‌زدایی با پشتیبانی مرکز، اقدامات خوبی را در خراسان جنوبی رقم زده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر