گوجه‌فرنگی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

گوجه‌فرنگی در بهبود سیستم ایمنی بدن عملکرد خوبی دارد و به راحتی با بیماری‌های مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می‌کند، علاوه بر این، مواد مغذی موجود در گوجه‌فرنگی تأثیر مثبتی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد.

گوجه‌فرنگی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

به گزارش مملکت‌آنلاین، گوجه‌فرنگی یکی از سبزیجات پرکاربرد در آشپزی نه تنها ایرانی بلکه آشپزی جهان است که طعم دلچسب و خواص فراوانی دارد و به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آب گوجه‌فرنگی یکی از نوشیدنی‌های پرخاصیت است که می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده مقوی برای کودکان استفاده شود و یا به صورت سالاد با ترکیب با سبزیجات دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

خواص گوجه‌فرنگی 

گوجه‌فرنگی منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، این گیاه می‌تواند مقدار زیادی از ویتامین C مورد نیاز روزانه انسان را تأمین کند که این ویتامین مانند یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند، همچنین وجود ویتامین A، پتاسیم و حتی آهن در گوجه‌فرنگی به عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند.

این ماده خوراکی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند، گوجه‌فرنگی به صورت طبیعی منبعی سرشار از پروتئین است که برای ترمیم سلول‌ها و ساخته شدن ماهیچه‌ها مناسب است و اسید فولیک موجود در آن عاملی در از بین‌بردن عوامل استرس‌زا و باعث افسردگی است، علاوه بر این گوجه‌فرنگی التهاب را برطرف می‌کند.

گوجه‌فرنگی حاوی پتاسیم است که یک گشادکننده عروق است و فشار خون را در رگ‌ها و شریان‌ها کاهش می‌دهد؛گوجه‌فرنگی مدر است و به از بین بردن مواد سمی مانند آب اضافی، نمک و اسید اوریک کمک می‌کند و باعث جلوگیری از عفونت ادراری می‌شود.

مصرف دخانیات می‌تواند منجر به سرطان ریه شود ولی گوجه‌فرنگی، به خنثی‌سازی تأثیرات آسیب‌زای این مواد سرطان‌زا کمک می‌کند؛ همچنین قرار دادن گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی به دلیل ویتامین‌های فراوان آن، به جلوگیری از بروز سنگ صفرا کمک می‌کند و از اسیدیته بدن می‌کاهد و همچنین باعث افزایش قدرت یادگیری و حافظه و داشتن خوابی راحت می‌شود.

 

گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی گوجه‌فرنگی مانند زآگزانتین و همچنین لیکوپن به عنوان یک ماده مغذی عالی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد درون بدن عمل کرده و از بدن در برابر آن‌ها محافظت می‌کنند و همچنین اثرات قابل توجهی برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناکی مانند بیماری‌ ایدز و بسیاری از انواع سرطان‌ها دارد و رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز کمک می‌کند.

با توجه به محتوای لیکوپن و کاروتنی آن، گوجه‌فرنگی در بهبود سیستم ایمنی بدن عملکرد خوبی دارد و به راحتی با بیماری‌های مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می‌کند، علاوه بر این، مواد مغذی موجود در گوجه‌فرنگی تأثیر مثبتی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد.

 

بهبود سیستم گوارشی با گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی حاوی مقدار مناسبی فیبر است که حرکت روده‌ها را تحریک می‌کند و از یبوست و دیگر مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند، محتوای فیبر آن به آزادشدن و ترشح مایعات و شیره‌های گوارشی کمک می کند و مانع از اتفاقاتی مانند سرطان روده می‌شود.

 

گوجه‌فرنگی برای مراقبت از قلب

مصرف گوجه‌فرنگی با توجه به محتوای فیبری، کولین، ویتامین C و پتاسیم آن، برای قلب بسیار خوب است، مصرف منظم گوجه‌فرنگی به کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول بد در بدن کمک کرده و در نتیجه فرد را در مقابل بیماری‌های قلبی- عروقی مصون می‌دارد، همچنین از لخته‌شدن خون که یکی از دلایل بیماری‌های قلبی است، جلوگیری می‌کند.

 

گوجه‌فرنگی ضامن سلامت عضلات

مصرف گوجه‌فرنگی به صورت خام یا آب آن سلامت عضلات را حفظ می‌کند و از آن‌جایی که گوجه‌فرنگی غنی از پروتئین است، تأثیر مثبتی بر تقویت عضلات دارد و می‌تواند درد عضلانی را از بین ببرد و ساختار عضلات را بهبود ببخشد.

 

گوجه‌فرنگی محافظ چشم

گوجه‌فرنگی غنی از ویتامین A، تیامین، فولات، نیاسین، فلاونوئیدها و ویتامین‌های گروه B است که به همین خاطر در حفظ سلامت چشم و حتی درمان بیماری‌های چشم بسیار مفید است و از آب مروارید هم پیشگیری می‌کند.

 

افراد دیابتی گوجه‌فرنگی بخورند

گوجه‌فرنگی می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون می‌تواند قند خون را کنترل کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است اما منبع خوبی از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند.

 

راهی برای تناسب اندام

گوجه فرنگی می‌تواند از انباشه‌شدن چربی در بدن جلوگیری کند، زیرا حاوی کالری کمی است؛ گوجه‌فرنگی می‌تواند مانع از بالا رفتن وزن بدن شود، برای حفظ وزن مناسب بدن، یا حتی کاهش وزن، هر روز صبح گوجه‌فرنگی مصرف کنید و یا آب گوجه‌فرنگی بنوشید، زیرا گوجه‌فرنگی با متوقف کردن تخمیر در روده‌ها اشتها را کاهش می‌دهد.

 

گوجه‌فرنگی سرشار از کلسیم

گوجه‌فرنگی سرشار از کلسیم است که برای دندان‌ها بسیار مفید است و استحکام آن‌ها را بهبود می‌بخشد، گوجه ‌فرنگی علاوه بر کلسیم، ویتامین K و آنتی‌اکسیدان لیکوپن هم دارد که توده استخوانی را افزایش می‌دهد، کلسیم موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند استخوان‌های بدن را سالم و محکم نگه دارد و آن‌ها را تقویت کند.

 

پوستی سالم و درخشان با گوجه‌فرنگی

استعمال موضعی گوجه‌فرنگی روی پوست، می‌تواند پوست را درخشان، روشن و مرطوب کند، همچنین از خشکی پوست جلوگیری، لکه‌های پوستی و ترشح بیش از حد چربی را درمان کند، چنین تأثیری به خاطر ویتامین C موجود در گوجه‌فرنگی است که حتی می‌تواند منافذ باز پوست را کوچک کند، نوشیدن آب گوجه‌فرنگی نیز به کوچک کردن منافذ باز پوست کمک می‌کند.

گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین C و A است که برای مبارزه با آکنه بسیار قدرتمند هستند و همچنین خواص ضدباکتری دارند، اسیدیته بالای گوجه‌فرنگی در درمان و از بین بردن آکنه، جوش‌های سرسیاه و همچنین راش‌های پوستی نیز بسیار مؤثر است.

برای رفع آکنه، صورت خود را با گوجه‌فرنگی به آرامی ماساژ دهید و پس از 10 دقیقه صورت خود را بشوید، این کار علاوه بر درمان آکنه، به خوبی سلول‌های مرده را از بین می‌برد و پوست کدر و علائم استرس روی پوست را درمان می‌کند و همچنین سبب می‌شود که پوستی سالم، سفت و جوان داشته باشید.

 

ضدآفتاب طبیعی و درمانی برای آفتاب‌سوختگی

مصرف گوجه‌فرنگی به ویژه پوست آن به دلیل داشتن لیکوپن فراوان، از بروز آسیب توسط اشعه UV  روی پوست جلوگیری می‌کند و در جلوگیری و درمان آفتاب‌سوختگی بسیار مؤثر است، لیکوپن گوجه‌فرنگی آسیب سلولی را نیز ترمیم خواهد کرد و مصرف آب آن می‌تواند چین و چروک روی پوست را درمان کند.

مصرف آب گوجه‌فرنگی و استعمال موضعی آن بهترین راه برای درمان قرمزی پوست است، گوجه‌فرنگی بهترین گزینه برای حفاظت از پوست مختلط است و ماسک مخلوط گوجه‌فرنگی با ماست به رفع خستگی پوست و درخشان شدن آن کمک می‌کند.

 

دانه‌های کوچکی که از پیری جلوگیری می‌کنند

دانه‌های گوجه‌فرنگی حاوی روغن فوق‌العاده‌ای هستند که استفاده از آن روی قسمت آسیب‌دیده پوست باعث درمان، نرمی و حفظ رطوبت پوست، درمان اگزما و همچنین جلوگیری از پیری پوست می‌شود.

نقش گوجه‌فرنگی در داشتن موی سالم

استفاده از گوشت گوجه‌فرنگی له‌شده بر روی موها به مدت 25 دقیقه، موجب کاهش شوره سر خواهد شد و علاوه بر این، برای حفظ سلامت موها مؤثر است،PH  طبیعی را بر روی مو افزایش می‌دهد، رنگ و قدرت موها را حفظ می‌کند و موهایی درخشان و سالم به ارمغان می‌آورد، همچنین مصرف خوراکی آب گوجه‌فرنگی به تقویت موها کمک خواهد کرد.

 

بانوان باردار گوجه‌فرنگی مصرف کنند

مصرف کامل فولات، قبل و در حین دوران بارداری برای محافظت از جنین در مقابل نواقص رشته‌های عصبی کاملاً ضروری است، اسید فولیک نوع ساخته شده فولات است، در حالیکه به بانوان باردار توصیه می‌شود تا از مکمل‌های فولیک اسید استفاده کنند، گوجه فرنگی منبع قوی از فولات است و این مقدار برای بانوانی که در آینده نزدیک باردار خواهند شد مفید است.

 

عوارض و مضرات گوجه‌فرنگی

با همه‌ی فوایدی که گوجه‌فرنگی برای سلامتی دارد؛ اما افرادب با طبع سرد بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنند و با ادویه‌های گرمی چون پونه و نعناع آن را مصرف کنند تا دچار دردهای شکمی و نفخ و درد مفاصل نشوند.

با وجود اینکه گوجه‌فرنگی فواید بسیاری برای پوست دارد، ولی عوارضی نیز دارد که باید قبل از مصرف آن‌ها را بدانید، مصرف یا استعمال بیش از حد آب گوجه‌فرنگی باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود، آلرژی لیکوپن مانند کهیر، خارش و همچنین تورم لب‌ها از جمله عوارضی هستند که در اثر مصرف بیش از حد گوجه‌فرنگی رخ می‌دهند.

افراد حساس به گوجه فرنگی ممکن است دچار سختی در تنفس شوند، خوراکی‌های اسیدی مانند گوجه‌فرنگی ممکن است مثانه را تحریک کنند و باعث بروز علائمی همچون سوزش هنگام ادرار شوند.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد گوجه‌فرنگی باعث افزایش بیش از حد ویتامین‌های بدن می‌شود که باعث بروز مشکلاتی مانند تهوع، سنگ کلیه، درد کلیه و همچنین سردرد می‌شود، بنابراین بهتر است با بروز این موارد قبل از مصرف مجدد این ماده خوراکی با پزشک مشورت کنید.

گوجه‌فرنگی اسیدی است و ممکن است باعث سوزش سردل و باعث تحریک معده برای ترشح بیشتر اسید معده شود، زمانی که مقدار اسید افزایش پیدا می‌کند، تحت فشار به سمت مری بالا می‌آید و باعث بروز علائمی می‌شود ولی پختن آن مانع از ریفلاکس می‌شود.

سطح بالای پتاسیم در خون که یکی از علل بیماری کلیوی است، می‌تواند با اجتناب از مصرف گوجه‌فرنگی یا سس آن درمان شود‌ علاوه بر این سس گوجه‌فرنگی سرشار از اگزالات است که دلیل مستعد حساسیت دیگری است.

پوست و دانه‌های گوجه‌فرنگی می‌تواند دلیلی بر سندرم روده تحریک پذیر باشد، افراد مبتلا به این سندرم، با مصرف گوجه‌فرنگی دچار نفخ می‌شوند، همچنین در مواردی که افراد در برابر گوجه‌فرنگی مقاوم نیستند،دچار اسهال می‌شوند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر