دلیل زردی ادرار کشف شد

دانشمندان سرانجام دریافتند چرا ادرار زرد است.

دلیل زردی ادرار کشف شد

به گزارش مملکت آنلاین، به ما گفته می‌شود مراقب تغییر رنگ ادرار خود باشیم، زیرا تغییر رنگ زرد طبیعی آن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد، اما علت زرد بودن رنگ ادرار چیست؟

دانشمندان تا همین اواخر جواب دقیق این سوال را نمی‌دانستند. اکنون پژوهشگران کشف کردند رنگ طلایی ادرار ناشی از آنزیمی به نام بیلی‌روبین ردوکتاز است که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود. دانشمندان یافته‌های خود را در مجله‌ی Nature Microbiology گزارش کردند.

دانشمندان ازقبل می‌دانستند رنگ زرد ادرار از نحوه تخریب سلول‌های خونی پیر ناشی می‌شود. وقتی سلول‌های قرمز خون به پایان چرخه زندگی خود می‌رسند (معمولا پس از حدود ۱۲۰ روز)، در کبد تجزیه می‌شوند. یکی از محصولات جانبی این فرایند ماده‌ی نارنجی روشنی به نام بیلی‌روبین است که از کبد به روده می‌ریزد.

باکتری‌های درون روده بیلی‌روبین را به ماده بیرنگی به نام اوروبیلینوژن تبدیل می‌کنند. این ماده سپس به اوروبیلین تجزیه می‌شود که رنگدانه زردرنگی است که موجب رنگ زرد ادرار می‌شود. بااین‌حال، دانشمندان نتوانسته بودند آنزیم باکتریایی مسئول تبدیل بیلی‌روبین به اوروبیلینوژن را شناسایی کنند.

نویسندگان مطالعه جدید می‌گویند کشف آن‌ها می‌تواند پیامدهای بالقوه‌ای برای سلامتی داشته باشد: برای مثال می‌تواند درک ما را از نقش میکروبیوم روده (جمعیت میکروب‌های درون روده) در بیماری‌هایی مانند زردی یا بیماری التهابی روده (التهاب مزمن روده) بهبود بخشد. زردی به دلیل تجمع بیلی‌روبین در خون ایجاد می‌شود، درحالی‌که مشاهده شده است افراد مبتلا به بیماری التهابی روده نسبت به افراد غیرمبتلا، سطوح پایین‌تری از اوروبیلین دارند.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، مطالعات پیشین درمورد رنگ ادرار قبل از آنکه فناوری‌های توالی‌یابی ژنومی به‌طور گسترده در دسترس قرار گیرند، انجام شده بود. بنابراین، تشخیص این موضوع دشوار بود که کدام سویه از باکتری‌ها در نمونه‌های ادرار وجود دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر