تصاویری خارق‌العاده‌ای از ستارگان با فاصله ۱۷ میلیون سال نوری زمین ثبت شد

تصاویر خیره‌کننده از هزاران ستاره در فاصله ۱۷ میلیون سال نوری زمین توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شد.

تصاویری خارق‌العاده‌ای از ستارگان با فاصله ۱۷ میلیون سال نوری زمین ثبت شد

به گزارش مملکت آنلاین، تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی تصاویری از یک کهکشان در فاصله بسیار دور از زمین منتشر کرده است که هزاران ستاره را نشان می‌دهد.

کهکشان شکار شده توسط تلسکوپ جیمز وب که «ان‌جی‌سی ۵۰۶۸» (NGC 5068) نام دارد، در فاصله ۱۷ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته  است.

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، می‌گوید که تصاویر جدید «گنجینه‌ای نجومی» را در اختیار اخترشناسانی قرار می‌دهد که مشغول تحقیق بر چگونگی تشکیل ستارگان هستند.

این عکس‌ها «به گونه‌ای ظریف، غبار و خوشه‌های ستاره‌ای درخشان» را در هسته کهکشان مارپیچی ان‌جی‌سی ۵۰۶۸ به تصویر کشیده‌اند. این کهکشان که ۴۵ هزار سال نوری قطر دارد، در صورت فلکی سنبله قرار گرفته است.

آژانس فضایی اروپا درباره یکی از این عکس‌های نجومی آورده است: «در این تصویر هزاران هزار ستاره کوچک تشکیل‌دهنده کهکشان به چشم می‌خورند. می‌توان مشاهده کرد که متراکم‌ترین آن‌ها در نوار سفید رنگی قرار دارند که هسته کهکشان را تشکیل می‌دهد.» 

photo_2023-06-08_00-17-42
عمده ستاره‌ها در نوار سفید هسته کهکشان قرار گرفته‌اند | ناسا

این سازمان اضافه کرده است: «توده‌ها و رشته‌های غبار یک ساختار تقریباً اسکلتی را تشکیل می‌دهند که انحنای کهکشان و بازوی مارپیچی آن را دنبال می‌کند. حباب‌های بزرگ و درخشان گاز قرمز نیز در غبار پنهان شده‌اند.

تصویر دیگری که توسط ابزار فروسرخ میانی تلسکوپ، موسوم به «میری» (MIRI)، گرفته شده این کهکشان را با سه دنباله سیارکی نشان می‌دهد که به شکل «نقاط ریز آبی- سبز- قرمز» دیده می‌شود.

ناسا می‌گوید این دم سیارک‌ها در واقع از میان کهکشان عبور نکرده‌اند، بلکه فقط به این دلیل ظاهر شده‌اند که «در مکان بسیار نزدیکتری از تلسکوپ، نسبت به هدف اصلی که در فاصله‌ای دورتر قرار دارد، رصد شده‌اند».

آژانس فضایی اروپا می‌گوید: «در همان حالی که تلسکوپ وب در حال گرفتن تصاویر نجومی است، سیارک حرکت می‌کند و به همین دلیل در مکانی کمی متفاوت در هر فریم ظاهر می‌شود.»

به گفته ناسا پیش از تلسکوپ جیمز وب، دیدن گاز و غباری که ستاره‌های تازه متولد‌شده را احاطه کرده‌اند امکان‌پذیر نبود. اکنون اما با کمک ابزار منحصر به فرد این تلسکوپ اخترشناسان می‌توانند «درست به میان ابرهای غبار در کهکشان مارپیچی ان‌جی‌سی ۵۰۶۸ نگاه کنند و فرآیندهای تشکیل ستاره را، همانطور که اتفاق افتاده‌اند، ثبت کنند.

دانشمندان می‌گویند تصاویر منتشره نقشی مهم در افزایش درک دانشمندان از نحوه تشکیل ستارگان و اجرام فضایی دارد.

جیمز وب، بزرگترین و مدرن‌ترین تلسکوپ فضایی جهان، در فاصله‌ ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتری زمین قرار گرفته است. 

این تلسکوپ ۹ میلیارد دلاری با آینه‌های ۶ و نیم متری خود می‌تواند فضایی به مراتب دورتر و عمیق‌تر از آنچه تا کنون بشر دیده را رصد کند.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر