قاره‌ای جدید در زیر آب کشف شد

قاره زلاندیا بخشی از یک ابر قاره به نام گوندوانا است که حدود ۵۰۰ میلیون سال قبل، بخش بزرگی از غرب قطب جنوب و شرق استرالیا را تشکیل داده و در تمام این سال‌ها در زیر آب پنهان شده بود.

قاره‌ای جدید در زیر آب کشف شد

به گزارش مملکت آنلاین، زمین‌شناسان در سال ۲۰۱۷، بخش کوچکی از این قاره را کشف کردند و در ادامه تحقیقات مشخص شد قسمت بزرگی از این قاره قرن‌ها در زیر آب پنهان بوده و هیچ اثری از آن نمایان نشده است.

طبق روایات ثبت شده در تاریخ، آبل تاسمان، تاجر و ملوان هندی برای اولین‌بار در سال ۱۶۴۲ میلادی پس از ناامیدی در کشف «قاره بزرگ جنوبی» این قاره را کشف کرده است.

او در تعامل با مائوری‌های محلی، اطلاعات ارزشمندی را در مورد زمین‌های اطراف از جمله وجود یک خشکی بسیار بزرگ در سمت شرق کسب کرد.

اکنون و پس از گذشت چند قرن، دانشمندان بر سر وجود قاره‌ای به نام زلاندیا که بنا به دلایلی نامعلوم از گوندوانا فاصله گرفته بود، به توافق رسیده‌اند.

زمین‌شناسان در سال ۲۰۱۷ موفق شدند این قاره را که در تمام این مدت از دیدرس پنهان بود پیدا کنند. 

261-173504-img-20230413-170040

بخش عمده‌ای از قاره کشف شده زیر آب است و زمین‌شناسان موسسه تحقیقاتی Zealand Crown، به سرپرستی تولوچ عنوان کرده که «ما هنوز موفق به درک کامل این موضوع نشده‌ایم که چرا زلاندیا از گوندوانا دور شده است.» تحقیقات این گروه زمین‌شناسی بر روی قاره گمشده همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

منبع: العین

ارسال نظر