زلزله شدید ترکیه، این کشور را جابجا کرده است

کارشناسان با اشاره به پیامدهای زمین‌شناسی زمین‌لرزه شرق مدیترانه و پس‌لرزه‌های آن، می‌گویند این فاجعه ترکیه سه متر به سمت غرب حرکت داد.

زلزله شدید ترکیه، این کشور را جابجا کرده است

به گزارش مملکت آنلاین، زمین‌لرزه شرق مدیترانه پیامدهای عمده‌ای بر جای گذاشت که برخی از آنها به وضوح قابل مشاهده است، مانند تعداد کشته‌ها و ویرانی‌های عظیمی که در سوریه و ترکیه به جا گذاشت. اما این فاجعه پیامدهای دیگری نیز دارد.

حرکت صفحه تکتونیکی:

این زلزله از نظر زمین‌شناسی پیامدی داشته که تشخیص آن جز توسط متخصصان ممکن نیست. این زلزله باعث تغییراتی روی زمین‌ساخت صفحه‌ای شده است.

حرکت صفحات تکتونیکی ترکیه ۳ متر به سمت غرب:

زمین‌شناسان می‌گویند زمین‌لرزه‌های عظیم، صفحه این کشور را سه متر به سمت غرب هل داده است.

ماهواره‌ها میزان آسیب را نشان می‌دهند:

همه اینها بر اساس داده‌های خام است و اطلاعات دقیق‌تری از ماهواره‌ها در روزهای آینده در دسترس خواهد بود.

بزرگی حرکت صفحات تکتونیکی معمولاً با قدرت زمین‌لرزه‌ها مرتبط است:

به گفته کارشناسان، بزرگی حرکت صفحات تکتونیکی معمولاً به شدت زمین‌لرزه‌ها مربوط می‌شود و این لرزش‌ها می‌توانست ترکیه را تا ۵ یا ۶ متر جابه‌جا کند.

زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتری صفحات را حدود ۱ متر جابجا می‌کند:

یک زلزله شدید ممکن است صفحات را بین ۱۰ تا ۱۵ متر جابجا کند.

به عنوان یک قاعده کلی، یک زلزله ۶.۵ تا ۶.۹ ریشتری با جابجایی حدود ۱ متری صفحات همراه است، در حالی که بزرگترین زمین‌لرزه‌های شناخته شده می‌توانند جابجایی صفحات تکتونیکی ۱۰ تا ۱۵ متر را شامل شوند.

حرکت صفحه منجر به تخریب زیرساخت‌ها می شود:

جابجایی‌های افقی صفحات می‌تواند زیرساخت های کلیدی از جمله لوله‌های آب، کابل‌های برق، خطوط لوله گاز و تونل‌ها را از بین ببرد.

انسان عواقب زمین‌شناختی زلزله را مستقیماً احساس نمی‌کند، همانطور که چرخش و حرکت زمین و آنچه در داخل آن می‌گذرد را احساس نمی‌کند، اما هر حرکت ناگهانی ممکن است نتایج فاجعه‌باری داشته باشد، همانطور که در سوریه و ترکیه اتفاق افتاد.

انتهای پیام/

منبع: العین

ارسال نظر