کروکودیل‌های مومیایی‌شده با قدمت ۲۵۰۰ سال پیش کشف شد

کروکودیل‌های مومیایی‌شده متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش در مصر کشف شد.

کروکودیل‌های مومیایی‌شده با قدمت ۲۵۰۰ سال پیش کشف شد

به گزارش مملکت آنلاین، باستان‌شناسان در مقبره‌ای باستانی در مصر ۱۰ کروکودیل مومیایی‌شده را یافته‌اند که قدمت آن‌ها به قرن پنجم پیش از میلاد بازمی‌گردد.

پژوهشگران می‌گویند لاشه‌های مومیایی‌شده این حیوانات در کوه صخره‌ای «قبه الهوا» واقع در کرانه غربی رود نیل در نزدیکی اسوان پیدا شده‌ و مطالعه نشان می‌دهد آن‌ها با روشی متفاوت از سایر کروکودیل‌ها مومیایی شده‌اند.

به گفته محققان، کشف حیوانات مومیایی‌شده مانند کروکودیل‌ها در مکان‌های باستان‌شناسی در مصر امر غیرمعمولی نیست، با این حال کروکودیل‌های مومیایی‌شده اغلب به طور کامل مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و تکنیک‌های مومیایی کردن آن‌ها عموما ناشناخته باقی مانده است.

در مطالعه جدید، محققان تجزیه و تحلیل کاملی از مورفولوژی و نحوه حفاظت از ده کروکودیل مومیایی کشف‌شده در مقبره‌های صخره‌ای مصر ارائه داده‌اند. مومیایی‌های کشف شده شامل ۵ جثه کم و بیش کامل و عظیم و همچنین ۵ جمجمه از کروکدیل‌های نسبتا بزرگ است.

پژوهشگران در تحقیق خود توانستند بقایای این حیوانات را بدون باز کردن بسته‌بندی آنان و تنها با استفاده از سی‌تی‌اسکن و رادیوگرافی مطالعه کنند. تیم تحقیقاتی بر اساس ویژگی‌های فیزیکی این حیوانات می‌گوید این جانوران یافت شده به دو گونه کروکودیل‌های غرب آفریقا و نیل تعلق دارند و قدمت آن‌ها به عصر بطلمیوس بازمی‌گردد.

در این مطالعه آمده است: «نتایج اولیه این پروژه باستان‌شناسی نشان می‌دهد که دفن در این مکان از دوره بطلمیوسی (قرن سوم قبل از میلاد) تا قرن اول و دوم پس از میلاد ادامه داشته است. دقیقاً در همین دوره متأخر است که کروکدیل‌های مومیایی‌‌شده متعددی از «کوم امبو» و «اسنا» (به ترتیب در ۵۰ و ۱۵۰ کیلومتر شمال اسوان)، نزدیک‌ترین مناطق به کوه قبه الهوا که کشفیات کروکودیلی جدید از آنجا گزارش شده، دیده شده‌اند.»

در تحقیق تازه محققانی از موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک و دانشگاه «خائن» اسپانیا مشارکت داشته‌اند. پژوهشگران می‌گویند این مطالعات می‌تواند در آینده فهم ما از فرهنگ باستانی مصر باستان را بهبود بخشد.

نتایج مطالعات تازه باستان‌شناسان در نشریه علمی « PLOS ONE » منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر