داروی جدید برای مقابله با سرطان سینه کشف شد

دارویی که می‌تواند گسترش سرطان سینه را به تاخیر بیندازد و بطور میانگین حدود ۲۲ ماه بر عمر بیماران می‌افزاید، کشف شد.

داروی جدید برای مقابله با سرطان سینه کشف شد

به گزارش مملکت آنلاین، به لطف داروی جدیدی که مجوز استفاده سازمان خدمات ملی سلامت را گرفته است، بیماران مبتلا به سرطان پستان از موهبت چند ماه‌ زندگی بیشتر برخوردار می‌شوند.

اینهرتو (Enhertu)، یا تراستوزوماب دروکستکان (trastuzumab deruxtecan)، سالانه به ۶۰۰ زن در انگلستان تزریق خواهد شد. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این دارو با جلوگیری از گسترش غده‌های سرطانی، طول عمر دریافت‌کنندگان [تزریق] را افزایش می‌دهد.

این دارو پیش از پیشرفت سرطان، میانگین حدود ۲۲ ماه عمر بیشتر به بیماران می‌دهد.

این داروی مهم روز دوشنبه [۱۹ دسامبر - ۲۸ آذر] مجوز موسسه ملی تعالی بهداشت و درمان (Nice) را گرفت. این دارو به بیماران مبتلا به ‌نوعی از سرطان پستان ارائه می‌شود که جواب آزمایش آنان برای وجود پروتئینی به نام «گیرنده انسانی فاکتور رشد اپیدرمی ۲» (HER2) مثبت باشد.

وجود این پروتئین در [نتایج آزمایش‌های] حدود یک‌پنجم بیماران مبتلا به سرطان پستان، تایید می‌شود. داروی اینهرتو، پروتئین «اچ‌ای‌آر ۲» را در یاخته‌های سرطانی پیدا و مسدود می‌کند، و نیز یک ماده شیمیایی قوی سرطان‌کش را نیز در آن یاخته‌ها تخلیه می‌کند.

این دارو به‌صورت سرم داخل وریدی هرچند هفته یک‌بار تجویز می‌شود و بیماران زمانی واجد شرایط‌ [دریافت این دارو] می‌شوند که سرطان آن‌ها به سایر درمان‌ها پاسخ نداده باشد.

بارونس مورگان از درفلین (Drefelin)، مدیر اجرایی انجمن «سرطان پستان همین حالا» (Breast Cancer Now)، در مصاحبه با تایمز گفت که تایید این دارو «خبری فوق‌العاده» بود.

او افزود: «این درمان هدفمند می‌تواند به طرز چشمگیری سرعت گسترش بیماری را در مقایسه با روش درمانی استاندارد فعلی، کاهش دهد و زمان بیشتری برای ادامه کارهایی که برای افراد مهم است، به آنان بدهد.

«این تصمیم بر اهمیت تداوم کار «صندوق داروهای سرطانی» (Cancer Drugs Fund) در میسر کردن [دستیابی به] درمان‌های امیدوارکننده و قابل دسترسی سریع بیماران در ان‌اچ‌اس تاکید دارد.»

پروفسور پیتر کلارک، رئیس «صندوق داروهای سرطانی» سازمان خدمات ملی سلامت انگلستان که دسترسی به درمان‌های نویدبخش را سازماندهی می‌کند، گفت: «این داروی بسیار پیشرفته به صدها بیمار مبتلا به سرطان پستان ثانویه درمان‌نشدنی، امید می‌دهد.

«ان‌اچ‌اس به ارائه بهترین روش‌های درمانی به بیمارانش متعهد است و تراستوزوماب دروکستکان صرفا جدیدترین دارو از میان بیش از ۱۰۰ داروی سرطانی است که از طریق صندوق داروهای سرطانی، در ان‌اچ‌اس به‌سرعت پیگیر ساختنش بوده‌ایم و بیش از ۸۰ هزار بیمار از آن بهره‌مند می‌شوند.»

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر