پادزهرهای غذایی در برابر سرطان سینه

پادزهرهای غذایی در برابر سرطان سینه را بشناسید.

پادزهرهای غذایی در برابر سرطان سینه

به گزارش مملکت آنلاین، سرطان سینه، شایع ترین سرطان خانم ها در جهان است. خوشبختانه، بیشتر سرطان ها و از جمله سرطان سینه، قابل کنترل و پیشگیری هستند. امروزه، غذای مصرفی به عنوان عاملی مهم در بروز سرطان سینه تلقی می شود. برنامه ی غذایی مناسب، می تواند از بروز حدود هشتاد درصد سرطان های انسانی جلوگیری کند. پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب وسرشاراز میوه ها و سبزیجات تازه، می تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. رعایت تنوع دربرنامه های غذایی، مانع از ایجاد مواد سرطان زا می شود.

اغلب مواد سرطان زا، با سرخ یا برشته کردن غذاها، به ویژه در لایه های سطحی مواد تولید میشود. برنامه ی غذایی باید با رعایت تنوع، متعادل و حاوی میوه ها و سبزیجات تازه و غلات، باشد.

توصیه های  مهم:

  • مصرف میوه ها و سبزی ها از بروز سرطان ها جلوگیری می کند. برای صبحانه، از غلات یا الیاف گیاهی فراوان و از میوه ها و سبزی ها برای عصرانه استفاده نمایید.
  • افراد پرخور و کم تحرک، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.
  • زردچوبه، جزءِ فعالی به نام کورکومین دارد که سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی است و در کار پیام‌رسانیِ سلول‌های سرطانی اخلال ایجاد کند.
  • از مصرف زیاد سیب ‌زمینی سرخ‌کرده و چیپس اجتناب کنید؛ زیرا، این مواد، حاوی مقادیر زیادی آکریلامید هستند که در اثر تماس برخی مواد غذایی با حرارت بالا (هنگام پختن یا سرخ کردن)، ایجاد می‌شود و می‌توانند منجر به بروز چندین نوع سرطان شوند.
  •  از مصرف سالاد غافل نشوید.
  • برای پخت و پز، از روغن های مناسب مانند، روغن زیتون طبیعی و در غذاهایی که نیاز به حرارت ندارند، از روغن دانه کتان استفاده کنید (تخم کتان، حاوی اسید‌های چرب امگا۳ است). چربی های اشباع شده، موجب می شود بدن، بیش از اندازه طبیعی انسولین تولید کند و میزان بالای انسولین مانند، بعضی از انواع استروژن، رشد سلول های سرطانی را در سینه تحریک می کند.
  • غذاهای دریایی، به ویژه ماهی های چرب، می تواند در مهار سرطان سینه کمک کند و جایگزین کردن گوشت قرمز با ماهی در برنامه غذایی، در کاهش چربی های زیان آور، موثر است. ناگفته نماند، سرخ کردن ماهی تا اندازه ای خاصیت آن را در کاهش سرطان از بین می برد و بهتر است، ماهی را به صورت کباب، آب پز یا بخارپز مصرف نمایید (آب پز و آرام پز کردن غذا با دمای پایین، از خطر بروز سرطان زایی مواد گوشتی می کاهد).
  • هرگز اجازه ندهید وزن اضافی، سلامتی شما را به خطر اندازد. چاقی، زمینه ی ابتلا به برخی از انواع سرطان و به ویژه، سرطان سینه را افزایش می دهد. افرایش وزن، به خصوص در صورتی که چربی در قسمتی از بدن  انباشته شده باشد، با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است.
  • اگر از گوشت مرغ استفاده می کنید، از چربی همراه مرغ، به ویژه، پوست مرغ استفاده نکنید.
  •  مصرف سویا، سبب پیشگیری از بروز سرطان سینه می گردد؛ زیرا، ترکیبات ضد سرطانی، از جمله ایزوفلاون، فیتات و مواد متوقف کننده یپروتئاز دارد و ایزوفلاون موجود در سویا به گونه ای حیرت انگیز از رشد سلول های سرطانی از جمله، سرطان سینه جلوگیری می کند. دانه ی سویا، حاوی آنتی اکسیدان های قوی، ماده ی جنیس تیین (استرئژن طبیعی گیاهی که به گیرنده های موجود در سینه متصل می شود و از اتصال استروژن های تولید کننده ی سرطان به سلول های سینه جلوگیری می کند) و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد که می تواند درسلول های بدن معجزه کند.
  • سرطان، به شدت به کمبود ویتامین  Dدر بدن مرتبط است. این ویتامین، به گرفتگی رگ‌های خونی‌ای که به تومورها متصل هستند، کمک می‌کند و در نهایت، به محدود سازیِ رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی منجر ‌شود.
    • مصرف پیاز، در جلوگیری از بروز سرطان، غیرقابل انکار است. این سبزی، حاوی ترکیباتی برای تولید آنزیم های است که رادیکال های آزادی را که در ارتباط با رشد سرطان هستند، خنثی می کند و حاوی ماده ی ساپونین است که از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
    •  ویتامین C ، یکی ازویتامین های اصلی ومورد نیاز بدن است که برای پیشگیری از بروز سرطان، مفید است واز بروز سرطان سینه و دیگر سرطان ها می کاهد.
  • سبزیجات چلیپایی (کلم بروکلی، کلم قمری، شلغم، کلم پیچ و گل کلم) را زیاد مصرف کنید. کلم، یکی از قوی ترین مواد غذایی ضد سرطان است وسرشار از ایندول، ایزوسیانیت و سولفورافن است که همگی از مواد قوی ضد سرطان هستند. همچنین، این سبزیجات، حاوی ترکیبات سولفورداری به نام ایندول ها هستند که استروژن را دفع کرده و بدن را از ابتلا به سرطان سینه محافظت می کنند.
  • سیر، یکی از بهترین خوراکی های ضد سرطان است. ترکیبات موجود درآن، رشد سلول های سرطانی را متوقف می سازد و مانع از ایجاد سلول های سرطانی، در تمامی بافت های بدن میشود، ازجمله، در سینه و کبد. همچنین، دارای ماده معدنی ضد سرطان سلنیم است که تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند و موجب انهدام سلول های سرطانی می شود.
  • از مصرف نوشابه های الکلی، اجتناب نمایید. زنانی که در هفته، دو تا چهار لیوان، مشروب مینوشند، دو تا سه برابر، بیشتر از زنانی که مشروبات الکلی مصرف نمی کنند، در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.
  • مصرف چربی را کاهش دهید و مصرف روزانه ی آن را به بیست درصد کل کالری دریافتی محدود نمایید. برنامه غذایی پرچرب (به ویژه چربی های حیوانی) خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
  • استفاده از ظروف نچسب برای پختن یا سرخ کردن غذا با روغن، بسیار سودمند است.
  • روزی سه فنجان چای سبز بنوشید؛ زیرا، نوشیدن این چای، برای مقابله با بیماری سرطان، بسیار موثر است و حاوی ماده ای است که می تواند مانع از بروز بیماری سرطان شود و تومورهای سرطانی تحت تاثیر این ماده، نمی توانند رگ های مورد نیاز برای توزیع خون تولید کنند و در نتیجه، از بین می روند.

چای سبز، دارای ترکیبات آنتی اکسیدان و پلی فنل های ضد سرطان است و آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد را کاهش می دهد. فلاوونوئیدها، سرچشمه ی تاثیرات شفا بخش و سودمند چای به شمارمی آیند و با تجویز فلاوونوئیدهای چای، می توان از بروز سرطان در مراحل نخستین جلوگیری کرد .همچنین، کاتچین  موجود در چای سبز عامل بسیار موثر ضد سرطان است. به یاد داشته باشید، چای را با دمای حدود 60 تا 70 درجه سانتی گراد بنوشید.

  • از نشستن زیاد، خودداری کنید. بسیاری از مطالعات نشان داده است، فعالیت بدنی منظم، خطر سرطان پستان را کاهش می دهد. توصیه می شود در هفته، حداقل 150-300 دقیقه، با شدت متوسط ​​یا 75-150 دقیقه ورزش با شدت شدید داشته باشید.
  • مصرف سیگار، یکی از عوامل مهم بروز سرطان است. خودداری ازمصرف سیگار، می تواند یکی از عوامل مهم پیشگیری از ابتلا به سرطان و از جمله، سرطان سینه باشد.
  • از الگوی غذایی سالم، پیروی کنید. یک الگوی غذایی سالم، شامل انواع سبزی ها، حبوبات سرشار از فیبر (لوبیا و نخود فرنگی)، میوه ها در انواع رنگ ها و غلات کامل (سبوس دار) است. بهتر است از مصرف گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده ی آن، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و محصولات دانه ی تصفیه شده، خودداری کرده یا آن ها را محدود کنید.
  • در برنامه ی غذایی خود، از ترکیبات طبیعی ویتامین A در نظر بگیرید. ویتامین A ، به عنوان یک عامل ضد سرطان شناخته شده است و می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش دهد. بتاکاروتن و ویتامین A، در برابرطیف وسیعی از سرطان های بافت پوششی، مانند، سرطانهای ریه، سینه، مثانه، دهانه رحم، ‌حلق و دهان، اثر محافظتی دارند.
  • از مصرف غذاهای گوشتی برشته وبه ویژه کباب شده خودداری نمایید.
  • گردو، خطر بروز سرطان  وخطر ابتلا به بیماری سرطان سینه و رشد آن را کاهش می دهد. به طور کلی، آجیل و خشکبارها، به دلیل داشتن موادی همچون امگا3، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدانها، می تواند خطرات احتمالی بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد. همچنین، خوردن روزانه ی گردو (7/56 گرم در روز)، می تواند به کوچک و کم شدن تومورهای سرطانی کمک زیادی کند.
  • از مصرف زیاد موادقندی و شیرین خودداری نمایید.
    • مصرف فیبرهای غذایی، سبب جلوگیری از افزایش سلول های سرطانی می شود. مواد غذایی فیبردار، نه تنها به هضم غذا کمک می کنند، بلکه در دفع سموم هم موثرند. همچنین، برنامه غذایی پر فیبر، با سرطان های وابسته به هورمون، مانند سرطان های پروستات و سینه، مقابله می کند. ناگفته نماند، تنها راه جذب تمام مواد فیبر دار مورد نیاز بدن، افزایش تدریجی مصرف آن است.
    • از مصرف خودسرانه ی دارو، جداً خودداری کنید. هنگام احساس درد و کسالت، به جای مصرف دارو، به ویژه داروهای آرام بخش، به پزشک مراجعه کنید. بهتر است از مصرف خود سرانه ی انواع هورمون ها، شربت ها و قرص ها خودداری شود، مگر آن که بنا بر نیاز، پزشک متخصص مصرف آن ها را توصیه کرده باشد.
    • ضروری است، خانم هایی که قرص های کنترل زایمان مصرف می کنند، درباره ی فواید و خطرات این نوع قرص ها، با پزشک خود مشورت نمایند؛ زیرا، درخانم هایی که از قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، افزایش اندکی در خطر بروز سرطان سینه  در آنان دیده شده است. این خطر، کوتاه مدت بوده و تقریباً پس از ده سال که از قطع مصرف این قرص ها گذشت، از بین خواهد رفت.
    • در برنامه ی غذایی خود، به طور مرتب، از قارچ های شفابخش استفاده کنید. قارچ خوراکی، کارکرد دستگاه های دفاعی بدن را تحریک می کند و مانع از رشد توده ی سرطانی می شود. همچنین، مصرف قارچ خوراکی، خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان زیادی کاهش می دهد.
    • غذاهای کم نمک مصرف کنید .

انتهای پیام/

نویسنده: وحید عرفانی، نویسنده و پژوهشگر در حوزه سلامت

ارسال نظر