کولیک نوزاد : علائم ، تشخیص و درمان خانگی

کولیک نوزاد چیست و علائم، نحوه تشخیص و درمان خانگی چگونه است.

کولیک نوزاد : علائم ، تشخیص و درمان خانگی

به گزارش مملکت آنلاین، شما به عنوان والدین، به صورت بیولوژیکی، به گونه ای برنامه ریزی شده اید که بتوانید به نیاز های کودک خود پاسخ دهید. کولیک نوزادان، با گریه شدید و ناگهانی آن ها بدون هیچ دلیل موجهی همراه است … و به نظر می رسد که هیچ درمان خاصی نیز ندارد. در بیشتر مواقع، گریه های بلند و متوالی کودک در طول روز، ناشی از کولیک نوزادان است. با این حال، بهترین نقطه شروع برای رفع این شرایط، مراجعه به پزشک متخصص اطفال است. پزشک کودکان می تواند با معاینه کودک در ابتدا، سایر علل احتمالی گریه بیش از حد کودک را بررسی کند.

کولیک شبانه نوزاد

کولیک نوزادان بیماری با علایم مشخصی نیست، بلکه ترکیبی از رفتارهای گیج کننده است که از سوی نوزاد سر می زند که به جز گذشت زمان، هیچ راه حل مشخصی برای این عارضه وجود نداردو این، امری رایج است و از هر ۵ نوزاد، یک نوزاد به این عارضه دچار می شود. گریه های شدید نوزاد و شرایط استرس زای ناشی از آن می تواند برای ساعت های متمادی ادامه پیدا کند و حتی در طول شب رخ دهد.

معمولا کولیک شیرخوارگی را بر اساس سه قانون مهم تشخیص می دهند.این سه قانون بر پایه گریه نوزاد استوار هستند:

  • نوزاد حداقل سه بار در طول روز گریه های شدید و بی دلیل از خود نشان دهد.
  • این گریه ها برای حداقل سه روز در هفته رخ دهند.
  • این شرایط برای حداقل سه هفته متوالی ادامه پیدا کند.

کولیک نوزادان چگونه شروع شده و خاتمه پیدا می‌کند؟

خبر خوب این است که کولیک نوزادان زیاد طول نمی کشد. در اکثر مواقع، کولیک نوزادان در سنین دو تا سه هفتگی نوزاد ( و اندکی بعد تر در نوزادان نارس) شروع می شود. این عارضه در شش هفتگی به اوج خود می رسد و معمولا ۱۰ الی ۱۲ هفته پس از تولد به تدریج از بین می رود و در سه ماهگی نوزادان (معمولا دیرتر در نوزادان نارس) به شکل معجزه آسایی درمان می شود. ممکن است به طور ناگهانی و یا به آرامی از بین برود. در چنین شرایطی، صبوری و کسب دانش و تجربه می تواند به والدین کمک کند تا در ساعت های طوفانی و پر استرس، کودک خود را بهتر مدیریت کنند.

علائم کولیک نوزادان یا کولیک شیرخوارگی

  • حملات گریه معمولا در یک زمان مشخص روز اتفاق می افتد (معمولاً در اواخر بعد از ظهر یا اوایل شب، اما ممکن است این زمان در مواردی متفاوت باشد).
  • به نظر می رسد نوزاد شما بی دلیل گریه می کند (نه به این دلیل که پوشکش کثیف شده است یا گرسنه و یا خسته است).
  • نوزاد ممکن است پاهایش را بالا بکشد، مشت هایش را گره کند و به طور کلی پاها و دستانش را بیشتر حرکت دهد.
  • نوزاد اغلب چشمان خود را می بندد یا آنها را کاملاً گشاد کرده و باز می کند؛ ابروهای خود را جمع می کند و حتی نفس خود را برای مدت کوتاهی نگه می دارد.
  • فعالیت روده او ممکن است افزایش یابد و گاز دفع کند یا ترشح بزاق بیشتر شود.
  • گریه شدید غذا خوردن و خوابیدن نوزاد را مختل می کند.کودک با عصبانیت به دنبال پستانک است اما بلافاصله آن را رد می کند. او چرت می زند و بلافاصله با فریاد و گریه از خواب بیدار می شود.

تفاوت بین گریه‌ی ناشی از کولیک شیرخوارگی و گریه معمولی چیست؟

هیچ تعریفی برای گریه کولیک و نوع معمولی آن وجود ندارد. با این حال، پزشکان معمولا بر بلند بودن، شدید بودن این گریه نسبت به گریه‌ی معمولی تاکید دارند. گریه ناشی از کولیک شیرخوارگی گاهی اوقات شبیه جیغ است. همچنین، نوزادان کولیکی تسکین ناپذیر نیز به نظر می رسند و بیشتر از نوزادان فاقد کولیک شیرخوارگی در طول روز گریه می کنند. شاید این زمان برای والدین خسته در طول روز بیشتر به نظر برسد، اما در حقیقت گریه ناشی از کولیک شیرخوارگی تنها چند ساعت به طول می انجامد.

بیشتر اوقات، کولیک روزانه به صورت دوره‌ای رخ می‌دهد، اما برخی از کودکان در شب به این عارضه دچار می شوند.

علت به وجود آمدن کولیک نوزادان چیست؟

حواس بیش از حد تحریک شده

نوزادان تازه متولد شده، مکانیزم داخلی برای تنظیم منظره ها و صداها در اطراف خود دارند که به آنها اجازه می دهد بدون آنکه محیط مزاحم آنها شود، بخوابند و غذا بخورند. با این حال، در پایان ماه اول تولد، این مکانیسم از بین می رود و باعث می شود نوزادان نسبت به محرک های اطرافشان حساس تر شوند. با احساسات جدید زیادی روبرو می شوند، در نتیجه، نسبت به محیط اطراف خود حساس تر می شوند. برای از بین بردن این استرس، آنها گریه می کنند .

درمان خانگی کولیک شبانه نوزاد

اگر به حواس بیش از حد تحریک شده، مشکوک هستید مشکوک هستید، راه های زیر را امتحان کنید:

پاسخ دادن

گریه تنها راه ارتباطی کودک برای بیان نیازهایش است؛ مطالعات، نشان می دهد پاسخ سریع به گریه های کودک، می تواند در دراز مدت از شدت و دفعات گریه او بکاهد.

هیجان غیر مستقیم

بازدیدکنندگان را محدود کنید و از قرار گرفتن کودک در معرض تجربیات جدید در محیط تحریک کننده، به ویژه در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب خودداری کنید. تحقیق کنید نوزاد شما چگونه به برخی محرک ها پاسخ می دهد و از هر چیزی که به نظر می رسد سبب آزارش می شود، او را دور نگه دارید.

آرامش  برقرار کنید

ایجاد محیطی آرام می تواند به نوزاد شما بسیار کمک کند. نور چراغ ها را کم کنید، با لحن های آرامش بخش با او  صحبت کنید یا لالایی بخوانید سر و صدا و سایر عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید.

فشار آوردن بر شکم

برخی از کودکان مبتلا به کولیک شبانه نوزاد، از ایجاد فشار بر روی شکمشان احساس ارامش می کنند و این کار می تواند سبب تسکین مادر و فرزند شود. برای این کار می توانید نوزاد خود را به شکل دمر بر روی پاهای خود قرار دهید یا او را بر روی شانه خود قرار دهید، به گونه ای که شکم او بر روی شانه شما قرار بگیرد. شما میتوانید «حمل کولیکی» را نیز امتحان کنید. برای این کار کودک خود را به شکل دمر بر روی زمین قرار دهید و اجازه دهید شکم او بر روی بازوی شما قرار بگیرد. به آرامی بر پشت او بزنید یا او را ماساژ دهید.

آروغ نوزاد را بگیرد

اگر نوزاد به دلیل گاز معده بی قرار است، گرفتن آروغ نوزاد می تواند سبب تسکین او شود. مطمئن شوید که به خوبی گاز معده او را گرفته اید.

در مورد قطره های ضد نفخ سوال کنید

از پزشک متخصص اطفال در مورد استفاده از قطره های ضد نفخ ساخته شده با سیمتیکون سوال کنید. این قطره ها، با شکستن حباب های گاز، می تواند سبب تسکین نوزاد شما شوند.

پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید

قطره های پروبیوتیک، ممکن است به طور بالقوه، گریه را در برخی از نوزادان مبتلا به کولیک شیرخوارگی مهار کند. این مواد می توانند مشکلات شکمی را تسکین دهند (باکتری های پروبیوتیک به طور طبیعی در دستگاه گوارش رشد می کنند و برای سلامت روده مفید هستند).

مراقب آنچه می خورید، باشید

گاهی رژیم غذایی مادران شیرده می تواند در سیستم گوارشی نوزادان تاثیر بگذارد. وجود مواد غذایی شامل سبزیجات نفاخ (کلم ، گل کلم)، مرکبات اسیدی یا غذاهای آلرژی زا (لبنیات ، سویا ، گندم ، تخم مرغ ، بادام زمینی ، مغزهای درختی ، ماهی) می توانند مشکل ساز باشند.

در مورد تغییر شیرخشک سوال کنید

برای برخی از شیرخواران تغذیه شده با شیر خشک،  تغییر فرمول شیر خشک مصرفی یا کنار گذاشتن آن دسته از محصولاتی که بر پایه شیر گاو هستند، می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. مطالعات نشان داده است که شیرهیدرولیز شده غیر آلرژیک می تواند علایم کولیک را در برخی از نوزادان کاهش دهد. قبل از این تغییر حتما تأیید پزشک خود را دریافت کنید.

نزدیک شدن به نوزاد

نوازش، بغل کردن یا حمل کودک نه تنها به او احساس امنیت و نزدیکی جسمی با شما را می بخشد، بلکه می تواند به شما کمک کند تا بهتر با او هماهنگ شوید. آیا نگران لوس شدن و وابسته شدن کودک در صورت بقل کردن بیش از حد او هستید؟ این ترس ها را کنار بگذارید. شما نمی توانید یک نوزاد تازه متولد شده را لوس کنید. بنابراین، اگر نوازش های شما به او کمک می کند آرام باشد، این امر را از او دریغ نکنید.

پیچیدن قنداق

یک پتوی کوچک را با اتو یا خشک کن لباس گرم کنید و آن را به خوبی دور کودک خود بپیچید. ترکیبی از گرما و احساس امنیت ممکن است به بهتر شدن حال کودک کمک کند.

نویز سفید را امتحان کنید

صدای جاروبرقی یا خشک کن می تواند برای نوزادان آرامش بخش باشد، چرا که فضای رحم را به یاد آنها می آورد. یک دستگاه تولید کننده نویز سفید می تواند به شما در این راستا کمک کند.

موسیقی آرامبخش پخش کنید

برخی از نوزادان، ممکن است به آواز آرام لالایی یا پخش آرام موسیقی کلاسیک پاسخ مثبت دهند و  برخی از صدای طبیعت یا صدای پنکه لذت می برند. تکرار کلماتی مانند «هیششش» نیز می تواند کمک کننده باشد. برای پیدا کردن چیزی که نوزاد دوست دارد، باید آزمون و خطا کنید.

حرکت کنید

تاب خوردن یا حرکات موجی را امتحان کنید. حرکت برای نوزادان آرامش بخش است، زیرا مشابه آن احساسی است که در رحم تجربه کرده اند.

از پستانک کمک بگیرید

به نظر می رسد برخی از نوزادان مبتلا به کولیک، دوست دارند دائماً غذا بخورند و این ممکن است به دلیل احساس آرامشی باشد که مکیدن در آن ها ایجاد می کند. بنابراین، اگر کودک شما دائما کلافه است و به نظر می رسد همیشه گرسنه است، ممکن است پستانک به شما کمک کند. اگر مطمئن نیستید نوزاد به اندازه کافی غذا می خورد یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید.

رفتن به بیرون از خانه

گاهی اوقات فقط تغییر مکان به طرز جادویی، روحیه نوزاد را تغییر می دهد. نوزاد را برای پیاده روی در کالسکه قرار دهید یا او را بر روی صندلی مخصوص ماشین قرار داده و برای گردش با ماشین بیرون ببرید.

انتهای پیام/

نویسنده: دکتر فرناز محامدی؛ متخصص کودکان و نوزادان

ارسال نظر