اختصاصی مملکت آنلاین/

بابونه را بشناسید

بابونه گیاهی یکساله و معطر به صورت خودرو در مزارع و کنار جاده‌ها می‌روید.

بابونه را بشناسید

به گزارش مملکت آنلاین، ارتفاع بابونه تقریبا 30 سانتیمتر، دارای بویی معطر که در چمن زارها و زمین‌های شنی می‌روید. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ‌های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی‌های باریک، نامنظم و پوشیده از کرک است. گل‌های آن مجتمع در یک طبق که به طور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می‌شود. در هر طبق، گل‌های سفید در اطراف و گل‌های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

طبیعت: این گیاه از خانواده کاسنی بوده و طبیعتی گرم و خشک دارد .

ترکیبات اصلی گل بابونه: ترکیبات پلی فنول هستند از جمله آپیژنین، کوئرستین، پاتولتین و لوتئولین.

مهم‌ترین خواص درمانی بابونه:

1. خواص گوارشی:

رفع سوء‌هاضمه، ضد اسپاسم گوارشی، تقویت معده، تقویت اشتها، ضد نفخ و بادشکن، رفع اسهال عصبی، جلوگیری از زخم معده، کمک درمان مسمومیت‌های غذایی، کمک درمان زخم معده، درمان ورم کبد و طحال

2. خواص مغزی بابونه:

تقویت حافظه ـ تقویت اعصاب و مغز، آرام بخش، ضد میگرن، خواب آور، ضد اضطراب، ضد بیقراری، قوای جنسی را تقویت می‌کند، درمان سرگیجه، کمک درمان تشنج‌های عصبی و صرع

3. خواص قلبی و عروقی:

گشاد کننده عروق، کاهنده فشار خون، رقیق کننده خون، درمان کم خونی

4. خواص پوستی:

ضد التهاب پوستی که همانند کورتون‌ها عمل می‌کند ولی عوارض آن‌ها را ندارد، رفع و درمان اگزما، کمک درمان جوش غرور و آکنه، ضد ورم و قرمزی پوست، برطرف کننده زخم‌های جلدی، ترمیم سوختگی، تقویت کننده پوست، تنگ کننده منافذ پوست، ضد عفونی کننده پوست، کنترل عفونت‌های پوستی

عوارض جانبی بابونه

* ممکن است واکنش‌های آلرژی به همراه داشته باشد و در صورت مصرف بیش از اندازه ممکن است سردرد، پیدایش زخم در دهان، ورم چشم، تعریق زیاد بروز می‌کند.

* به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون، بیمار حداقل 7 روز قبل از عمل جراحی مصرف گیاه را قطع کند.

* استفاده بیش از حد از بابونه موجب تعریق زیاد، ورم چشم، سقط جنین، سردرد و سنگینی سر، پیدایش زخم در دهان، کاهش شیر مادران و ورم پروستات می‌شود.

روش تهیه فرآورده‌های بابونه:

دم کرده بابونه:

برای درست کردن دم کرده بابونه، یک قاشق چای‌خوری گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و مدت 5 دقیقه بگذارید تا دم بکشد.

ضماد روغن بابونه با روغن زیتون :

گل خشک بابونه را برابر وزنش با روغن زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذارید تا دم بکشد (نباید بجوشد) و گهگاه آن را هم بزنید. سپس آن را از روی آتش بردارید و بگذارید تا مدت 24 ساعت بماند.

سپس آن را از صافی با فشار رد کرده و در شیشه‌ای دربسته نگهداری کنید. برای نفخ شکم و قولنج آن را روی شکم بمالید.

انتهای پیام/

ارسال نظر