مونوکسیدکربن، جان ۲ نفر را در استان فارس گرفت

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس گفت: گاز مونوکسیدکربن ۲ نفر را در شیراز و آباده به کام مرگ کشاند.

مونوکسیدکربن، جان ۲ نفر را در استان فارس گرفت

به گزارش مملکت آنلاین محمد جواد مرادیان افزود: در حادثه نخست که حوالی ساعت ۶ صبح امروز در یک شرکت تولید مرغ در شیراز روی داد یک نفر در اثر روشن کردن پیک نیک در خودرو قبل از رسیدن تیم اورژانس جان خود را از دست داد.
او ادامه داد: در حادثه دوم نیز که در شهرستان آباده روی داد، فردی دچار گازگرفتگی و مسمومیت با مونوکسید کربن شد که وی نیز قبل از رسیدن نیروهای اورژانس به محل حادثه فوت کرده بود.
وی، ضمن هشدار به خانواده‌ها در مورد جدی گرفتن خطر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن افزود:گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است که در اثر سوختن ناقص تمام سوخت‌های آلی مانند گاز طبیعی، نفت، گازوییل، بنزین و چوب حاصل می‌شود.
مدیر اورژانس فارس ادامه داد: این گاز را که به آن قاتل خاموش هم می گویند ۲۰۰ برابر راحت‌تر از اکسیژن با گلبول‌های قرمز ترکیب می‌شود و سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند.
مرادیان اظهار داشت: وسایلی از جمله بخاری، اجاق گاز، شومینه و آبگرمکن‌هایی که دارای مشکل و نقص باشند و درست کار نکنند، این گاز را تولید و در هوا منتشر می‌کنند.
او بیان کرد: این گاز از طریق استفاده از پیک نیک در داخل فضاهای بسته، استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در فضاهایی که مجهز به سامانه تهویه مناسب نیست و حتی از طریق اگزوز خودرو نیز تولید می‌شود.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس، در مورد علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هم گفت: علائم مسمومیت با این گاز بسیار شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزاست و افرادی که دچار این مسمومیت می‌شوند در مراحل اولیه تصور می‌کنند که دچار سرما خوردگی شده‌اند.
به گفته مرادیان، علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شامل سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بی‌قراری، تهوع، استفراغ، خمیازه کشیدن‌های بیش از حد، حالت خواب آلودگی شدید، کاهش دید، خستگی و کاهش قدرت عضلانی است.
وی ادامه داد: چنانچه افراد در این مرحله متوجه خطر مسمومیت شوند می‌توانند با خارج شدن از فضای آلوده مانع پیشرفت مسمومیت شوند.
مرادیان، کبودی دست، کبودی دور لب‌ها و نوک انگشتان، تنگی نفس و در نهایت مرگ را نیز از علائم مرحله پایانی یا نزدیک به مرگ در اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن دانست.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی فارس بیان کرد: تمام افراد به نوعی در معرض خطر مسمومیت با این گاز قرار دارند اما کودکان، افراد سالخورده و بانوان باردار جزو گروه آسیب‌پذیر و در معرض خطر بیشتر هستند و علائم مسمومیت در آنها با سرعت و شدت بیشتری ایجاد می‌شود.
مرادیان گفت: در صورت مواجه با افرادی که به وسیله گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شده‌اند، باید ضمن حفظ خونسردی فورا با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و تا رسیدن تکنسین‌های اورژانس، باید فرد مسموم را از محیط آلوده خارج و به هوای آزاد منتقل کرد.
او اظهار داشت: پس از انتقال فرد مسموم از محیط آلوده که مهمترین اقدام پیشگیرانه محسوب می‌شود، باید یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز کرده و در صورت امکان اکسیژن به فرد مسموم داده شود.
وی ادامه داد: در صورتی که فرد مسموم دچار استفراغ شد باید راه دهان و بینی او را برای تنفس باز نگاه داریم.
مرادیان، در مورد راه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هم گفت: استفاده از وسایل مولد گرمای استاندارد، کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری، عدم استفاده از لوله‌های آلومینیومی آکاردئونی به دلیل آسیب‌پذیر بودن آنها و استفاده از کلاهک‌های مخصوص دودکش از بهترین این راه‌هاست.
او اضافه کرد: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی بوده و چنانچه رنگ شعله آنها قرمز، زرد و یا نارنجی باشد حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط وجود دارد و باید هرچه زودتر این نقص برطرف شود.
وی بیان کرد: باید از نصب آبگرمکن در حمام و روشن گذاشتن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم کردن محیط جدا خودداری شود.
مرادیان اظهار داشت: اگر قصد گرم کردن فضا با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی داریم، درزبندی و بستن منافذ برای جلوگیری از اتلاف حرارت بلامانع است اما در صورتی که از بخاری های گازسوز یا نفت سوز استفاده می‌کنیم حتما باید یک تهویه از طریق در یا پنجره ایجاد شود.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس، روشن بودن طولانی مدت آبگرمکن‌های دیواری گازسوز را هم خطرناک دانست و افزود: استفاده از این آبگرمکن‌ها در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا مجاز نیست.
او گفت: هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و اگر دودکش بعد از روشن شدن بخاری داغ شد این نشان دهنده کارکرد مناسب آن است اما اگر دودکش سرد باشد باید فورا نسبت به رفع نقص آن اقدام شود.
وی از شهروندان خواست که هرگونه سرویس و نصب وسایل و تجهیزات مولد گرما و گازسوز را به سرویس کاران مجاز واگذار کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر