دفاع مرکل از سیاست‌هایش در مقابل روسیه / قدرت تاثیرگذاری روی پوتین را نداشتم

آنگلا مرکل درباره آغاز جنگ اوکراین گفت: قدرت تاثیرگذاری بر پوتین را نداشتم .

دفاع مرکل از سیاست‌هایش در مقابل روسیه / قدرت تاثیرگذاری روی پوتین را نداشتم

به گزارش مملکت آنلاین، آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان از سیاست‌های خود در قبال روسیه پیش از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین در ماه فوریه دفاع کرد و متذکر شد که در آن موقع قدرت تاثیرگذاری بر ولادمیر پوتین را نداشته است. 

او با ذکر این‌که در تابستان ۲۰۲۱ تلاش کرده است تا با حضور ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری روسیه و فرانسه گفتگوهای اروپایی برگزار کند، به اشپیگل گفت: «اما قدرتی نداشتم تا راه خود را پیش بگیرم. همه می‌دانستند که در پاییز از قدرت کنار خواهم رفت.»

مرکل در ماه دسامبر پس از ۴ دوره، از صدر اعظمی آلمان کنار رفت. وی در ماه اوت برای آخرین بار به مسکو سفر کرد و گفت: «احساس من بسیار روشن است. از نظر قدرت سیاسی، تمام شده‌ام و برای ولادیمیر پوتین تنها قدرت اهمیت دارد.»

او متذکر شد که در دیدار آخرش با ولادیمیر پوتین نکته حائز اهمیت حضور سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه همراه رئیس جمهور بود، زیرا آن‌ها پیش از این تنها دیدار می‌کردند. 

با توجه به این‌که پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، نیروهای نظامی این کشور هفته‌ها در مرز اوکراین تجمع کرده‌ بودند، بسیاری معتقدند که خانم مرکل و دیگر رهبران اروپایی در آن زمان باید سیاست سخت‌گیرانه‌تری را در قبال کرملین اتخاذ می‌کردند.

رودریش کیزوتر، کارشناس سیاست خارجی، نماینده پارلمان از حزب دموکرات مسیحی و هم حزبی خانم مرکل نیز از جمله کسانی است که معتقدند با وجود این که خانم مرکل می‌دانست رئیس جمهوری روسیه در حال تلاش برای ایجاد شکاف و تضعیف اروپا است اما به کار گیری «قدرت نرم» را رویکردی درست می‌دانست. کیزوتر پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وابستگی بیش از حد آلمان به گاز روسیه را متذکر شده بود.

مرکل در گفتگو با اشپیگل گفت که مواضع او در قبال اوکراین در جریان مذاکرات صلح مینسک، زمان بیشتری برای این کشور در جهت آمادگی برای مقابله با نیروهای نظامی روسیه فراهم کرده است.  

توافق آتش‌بس در سال ۲۰۱۴ پس از آن‌که روسیه شبهه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرد، در مینسک، پایتخت بلاروس امضا شد. اما در پی این توافق نکاتی کلیدی ازجمله خلع سلاح و نظارت بین‌المللی به اجرا درنیامد. 

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر