آمریکا: هیچ پیامی درخصوص مذاکرات به ایران نداده‌ایم

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ضمن تکرار ادعاها درباره روابط ایران و روسیه، به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پاسخ‌داد.

آمریکا: هیچ پیامی درخصوص مذاکرات به ایران نداده‌ایم

به گزارش مملکت آنلاین، ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره گزارش‌هایی دارد که در آن‌ها ادعا شده افراد ایرانی آموزش‌دهنده طریقه استفاده از پهپادها در بلاروس دیده شده‌اند، گفت: ما از این گزارش‌ها مطلعیم اما در موقعیتی نیستیم که درباره‌شان اظهار نظر کنیم، این که بگوییم  این افراد راهنماهای ایرانی در بلاروس هستند. ما به طور گسترده‌تر نگرانی‌مان درباره حضور ایران در اوکراین اشغال‌شده توسط  روسیه، به ویژه در کریمه و اقدامات آن به همراه روسیه در این زمینه را ابراز کرده‌ایم و این گزارش‌ها را به دقت دنبال می‌کنیم.
پرایس ادامه داد: همان طور که قبلا گفتیم، ما مدام در تلاشیم اطمینان حاصل کنیم که فدراسیون روسیه و رژیم لوکاشنکو در بلاروس به خاطر تجاوز روسیه علیه اوکراین، بهایی سخت، هزینه اقتصادی، بپردازند. ما با متحدان و شرکایمان اقداماتی انجام داده‌ایم که شبکه‌های مالی و اموال کرملین را هدف قرار می‌دهند، همچنین اموال رژیم لوکاشنکو که به موقعیت روسیه کمک‌ می‌کند.
پرایس در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، ارزیابی او از این که ایران اعلام کرده قرار است با دادن ۴۰ توربین به تولیدات گازی روسیه کمک کند، چیست، بیان کرد: تحریم‌های ما کاملا اجرایی می‌شوند. اگر شاهد عمل قابل تحریمی باشیم،  چه از سوی ایران باشد، چه از سوی روسیه، اقدام مناسب را انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که چه پاسخی به این اظهارات وزیر امور خارجه ایران دارد که گفته بود، ایران پیامی از آمریکا دریافت کرده که نشان می‌دهد واشنگتن برای دست یافتن به یک توافق در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای عجله دارد، گفت: مسلما چنین پیامی به ایران داده نشده است. این گزارش‌ها به هیچ وجه صحت ندارند. پیام ما تنها این است:  از کشتن مردمتان دست بردارید.  فرستادن سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها را متوقف کنید. پیام‌هایی که ما به طور علنی داده‌ایم و به طور محرمانه نیز منتقلش می‌کنیم، این‌ها هستند.

اظهارات پرایس در این باره در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند در حال حاضر رسیدن به توافق و احیای برجام در دستور کار آمریکا قرار ندارد، اظهار کرد: رفتار و گفتار آنها با یکدیگر متناقض است. سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از طرف آنها دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم.

انتای پیام/

ارسال نظر