ترکیه خواستار لغو حق وتو در شورای امنیت شد

وزیر خارجه ترکیه خواستار لغو حق وتوی پنج کشور در شورای امنیت سازمان ملل شد.

ترکیه خواستار لغو حق وتو در شورای امنیت شد

به گزارش مملکت آنلاین، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته تاکید کرد آنکارا از شورای امنیت می‌خواهد که «فراگیرتر» باشد و حق وتوی پنج عضو دائمی این شورا لغو شود.

چاووش اوغلو در این خصوص گفت: «باور ما این است که شورای امنیت باید فراگیرتر باشد. فرمول‌های زیادی وجود دارند که توسط بسیاری از کشور‌ها ارائه می‌شوند و همه کشور‌ها بایستی در آنجا نماینده داشته باشند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از اصلی‌ترین طرفداران این دیدگاه است و اخیرا دوباره تاکید کرد که «دنیا بزرگتر از ۵ کشور است» و خواستار اجرای این درخواست ترکیه شده است.

اخیرا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز خواستار لغو حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شده است. از آنجا که روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و به دلیل داشتن حق وتو، کشورهای غربی در صدور قطعنامه علیه این کشور درباره جنگ اوکراین ناتوان هستند.

از این رو، مسئولان اتحادیه اروپا در نظر دارند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به محکومیت آنچه جنایت جنگی روسیه در اوکراین می خوانند، اقدام کنند. با این حال، حتی در صورت تصویب بیانیه ای در این زمینه، موارد صادر شده در مجمع عمومی جنبه سیاسی داشته و بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت، لازمه اجرایی ندارد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر