۴۳ قطعنامه علیه لبنان و فلسطین وتو شده است

اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل طی دهه‌های گذشته ۴۳ قطعنامه در مورد فلسطین و لبنان را وتو کرده‌اند.

۴۳ قطعنامه علیه لبنان و فلسطین وتو شده است

به گزارش مملکت آنلاین، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل طی دهه‌های گذشته ۴۳ قطعنامه در مورد فلسطین و لبنان را وتو کرده‌اند.

حدود ۳۵ مورد از این قطعنامه‌ها مربوط به مسئله فلسطین و محکومیت اسرائیل به خاطر اقداماتش در سرزمین‌های اشغالی است.

ناظران، محدود کردن حق وتو به ۵ کشور را مانع اجرای عدالت بین‌المللی می‌دانند.

بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، خواستار اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل و افزایش تعداد اعضا هستند.

ایالات متحده در ۲۶ ژوئیه ۱۹۷۳ قطعنامه محکومیت ادامه اشغال سرزمین‌های اشغالی توسط اسرائیل را وتو کرد.

واشنگتن در ۸ دسامبر ۱۹۷۵، پیش نویس قطعنامه‌ای که از اسرائیل خواسته بود فوراً حمله به لبنان را متوقف کند و به تمامیت ارضی آن احترام بگذارد را را رد کرده بود.

آمریکا در ۲۳ ژانویه ۱۹۷۶، پی‌ نویس قطعنامه‌ای که شامل تعیین سرنوشت مردم فلسطین، ایجاد یک کشور مستقل، حق پناهندگان برای بازگشت به سرزمین‌های خود و عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی بود را رد کرد.

ایالات متحده در ۳۰ آوریل ۱۹۸۰ قطعنامه استفاده مردم فلسطین از حقوق مشروع خود را وتو کرد.

آمریکا در ۲ آوریل ۱۹۸۲ درخواست بازگرداندن شورای شهرداری منتخب در البیر و شهرداران نابلس و رام الله در کرانه باختری و همچنین محکومیت برکناری شهرداران منتخب توسط اسرائیل را رد کرد.

واشنگتن در ۲ آگوست ۱۹۸۳ قطعنامه‌ای سیاست‌های اسرائیل را به شدت محکوم و از دولت این کشور درخواست جلوگیری از شهرک‌سازی غیرقانونی را داشت وتو کرد.

واشنگتن در ۱۲ مارس و ۱۲ مه ۱۹۸۵ قطعنامه محکومیت اقدامات اسرائیل در جنوب لبنان را وتو کرد.

در ۱۷ ژانویه ۱۹۸۶، واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خشونت اسرائیل علیه غیرنظامیان در جنوب لبنان را محکوم و از اسرائیل می خواست فورا و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را به مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده لبنان خارج کند را رد کرد.

ایالات متحده در ۱۸ ژانویه ۱۹۸۸ قطعنامه‌ای را رد کرد که در آن حملات اسرائیل به خاک لبنان و سایر اقدامات این رژیم علیه مردم غیرنظامی را به شدت محکوم می کرد.

آمریکا در ۱۷ فوریه ۱۹۸۹ پیش نویس قطعنامه محکومیت تداوم نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین در اراضی اشغالی اسرائیل و عدم توجه اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه را رد کرد.

واشنگتن در ۳۱ مه ۱۹۹۰ قطعنامه‌ اعزام کمیته بین‌المللی به اراضی اشغالی اسرائیل از جمله قدس برای افشای حقیقت اقدامات اسرائیل علیه مردم فلسطین و ارائه این گزارش به شورای امنیت رای منفی داد.

آمریکا در ۱۷ مه ۱۹۹۵ قطعنامه لغو تصرف اراضی فلسطینی در قدس شرقی را وتو کرد.

واشنگتن در ۷ مارس ۱۹۹۷، لایحه‌ای را که شهرک‌سازی‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌خواند را وتو کرد.

آمریکا در ۲۷ مارس ۲۰۰۱ پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار الزام اسرائیل به پایبندی به کنوانسیون چهارم ژنو در مورد حمایت از غیرنظامیان در زمان جنگ بود را رد کرد.

ایالات متحده در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۲، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در آن کشتار کارکنان سازمان‌ملل توسط نیروهای اسرائیلی و تخریب یک انبار برنامه جهانی غذا در اراضی اشغالی محکوم شده بود را وتو کرد.

آمریکا در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۳ پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از اسرائیل خواسته بود از اخراج‌های غیرقانونی خودداری کند را رد کرد.

واشنگتن در ۲۵ مارس ۲۰۰۴ قطعنامه‌ای که ترور احمد یاسین بنیانگذار جنبش حماس، حملات به غیرنظامیان و اعمال خشونت‌ توسط اسرائیل به فلسطینیان را محکوم می‌کرد را رد کرد.

آمریکا در ۱۳ جولای ۲۰۰۶، قطعنامه محکوم کردن حمله نظامی اسرائیل به غزه را رد کرد.

واشنگتن در ۱۸ فوریه ۲۰۱۱، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از اسرائیل خواسته بود شهرک‌سازی را متوقف و شهرک‌های موجود را منحل کند را رد کرد.

آمریکا در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ قطعنامه حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و استقلال‌شان را رد کرد.

واشنگتن در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷، پیش نویس قطعنامه نامعتبر بودن هر تصمیمی با هدف تغییر ماهیت یا ساختار جمعیتی شهر قدس را وتو کرده بود.

آمریکا در اول ژوئن ۲۰۱۸ قطعنامه‌ای که خواستار حفاظت و امنیت غیرنظامیان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بود را وتو کرد.

انتهای پیام/

منبع: آناتولی

ارسال نظر