ترکیه لغو تحریم‌ صادارت محصولات کشاورزی روسیه را «مشروع» می‌داند

وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش درخواست مسکو برای لغو تحریم صادرات محصولات کشاورزی روسیه را در ازای تسهیل در امر صادرات گندم و غلات اوکراین "مشروع" می‌داند.

ترکیه لغو تحریم‌ صادارت محصولات کشاورزی روسیه را «مشروع» می‌داند

یه گزارش مملکت آنلاین، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان کنفرانس خبری پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت: «اگر اوکراین و روسیه محصولاتی برای صادرات داشته باشند، باید همه برای تحقق این امر تلاش کنیم.»

وی در این خصوص تصریح کرد: «اگر قرار است بازار بین‌المللی اوکراین گشوده شود، معتقدیم که برداشتن موانع بر سر راه صادرات روسیه مشروع است.»

چاووش اوغلو تصریح کرد که در جریان ملاقات با سرگئی لاوروف در مورد راه‌اندازی ساز و کاری موسوم به "کریدور امن دریایی" برای صادرات گندم با همکاری سازمان ملل، روسیه، اوکراین و ترکیه رایزنی‌هایی صورت گرفت. ترکیه، این طرح را قابل اجرا می‌بیند.

رسانه‌های ترکیه ضمن پوشش این خبر یادآور شدند که وزیر خارجه روسیه نیز موضوع ایجاد کریدور دریایی برای صادرات گندم و غلات اوکراین را بسیار مهم خواند و از تلاش ترکیه برای همکاری در این زمینه یاد کرد. 

سرگئی لاوروف در پایان این ملاقات در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک خود گفت: اگر طرف اوکراینی برای فعالیت‌های مین‌زدایی در آب‌های ساحلی خود را آغاز کند، ما هم برای ایجاد این کریدور در دریای سیاه آماده هستیم.

لاوروف در ادامه یادآور شد که کشورش آماده هرگونه اقدام برای تامین امنیت کشتی‌هایی است که از بنادر اوکراین خارج می‌شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان کنفرانس خبری پس از ملاقات با همتای ترک خود در آنکارا گفت: اگر طرف اوکراینی فعالیت‌های مین‌زدایی در آب‌های ساحلی خود را آغاز کند ما هم آماده ایجاد کریدوری امن در دریای سیاه برای صادرات گندم و غلات هستیم.

ایجاد کریدورهای امن دریایی برای صادرات غلات از طریق دریای سیاه محور اصلی گفت‌وگوهای روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای وی در آنکارا بود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به تناقض اظهارات مقامات اوکراینی خاطرنشان کرد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می خواهد بدون هدف با پوتین دیدار کند. رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده است که مذاکرات را تنها پس از خروج روسیه تا قبل از 24 فوریه آغاز خواهد کرد و این امر را غیرممکن توصیف کرد.

وی همچنین اظهار داشت: وضعیت غلات اوکراین هیچ ارتباطی با بحران غذایی ندارد، اما اتحادیه اروپا در حال ترسیم آن به عنوان "فاجعه در مقیاس جهانی" است. کشورهای غربی در تلاش هستند تا "مسئله غلات" را به عنوان یک تأثیر دائمی نگه دارند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که حرکت به سمت تسویه حساب با ترکیه با ارزهای ملی در مرحله پیشرفته است.

وزیر امور خارجه ترکیه هم درباره دلایل مخالفت کشورش با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفت:  تنها دلیل وتوی ترکیه در مورد ورود فنلاند و سوئد به ناتو، موضع در قبال مشکل تروریسم است و هیچ دلیل دیگری وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر