ترس از تحریک روسیه باعث شد کاخ سفید طرح پنتاگون برای اعزام نیروی بیشتر به اوکراین را لغو کند

در دسامبر ۲۰۲۱، مقامات ارشد ارتش آمریکا به قانونگذاران گفتند که قصد اعزام برخی از پرسنل‌های نظامی را به اوکراین دارند تا آموزش و تجهیزات نظامی را درخصوص یک "جنگ نامتعارف" تامین کنند. در آن زمان، روسیه با حدود ۱۰۰ هزار نیرو در نزدیکی مرز با اوکراین صف‌آرایی کرده بود اما نگرانی‌های بایدن مانع از اجرای آن شد.

ترس از تحریک روسیه باعث شد کاخ سفید طرح پنتاگون برای اعزام نیروی بیشتر به اوکراین را لغو کند

به گزارش مملکت آنلاین، به گفته دو شخص آگاه نسبت به جلسات توجیهی ماه دسامبر به همراه قانونگذاران و دستیاران کنگره، مقامات کاخ سفید درخصوص مسئله استقرار نگرانی‌هایی داشتند و از طرفی نیروها هرگز اعزام نشدند. آن‌ها همچنین گفتند که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا قصد دارد "مستقیما" جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را برای تایید این ماموریت تحت فشار قرار دهد.

به گفته آن دو فرد آگاه، یک مقام ارشد ارتش آمریکا به قانونگذارن کاخ سفید اعلام کرد که کاخ سفید در رابطه با این قضیه که اعزام نیروها به مرز، تنش با روسیه را بیشتر خواهد کرد، ابراز نگرانی کرده است. مقام سوم کنگره آمریکا به "روزنامه پولیتیکو" اعلام کرد که یک مقام پنتاگون به کمیته نیروهای مسلح سنا اطلاع داد که برنامه‌ اعزام نیرو به دلیل نگرانی‌ها و دغدغه‌های کنونی لغو شده است. دولت جو بایدن امیدوار بود که دیپلماسی همچنان ممکن است کارساز باشد و همچنین ترسید که اعزام نیروها، تلاش‌های او را در راستای دیپلماسی نابود کند.

یک سخنگو در کاخ سفید اعلام کرد که "هیچ برنامه‌ای" در این خصوص نه در کاخ سفید و نه در شورای امنیت ملی مطرح نشد. این سخنگو افزود که "هیچ ایده‌ای در این رابطه نداریم." یک مقام رسمی در وزارت دفاع آمریکا گفت که بایدن و کاخ سفید تا زمان استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در ماه فوریه، هیچ فعالیت آموزشی از پیش برنامه ریزی شده را برای اوکراین لغو نکردند.

هیچ کدام از مقامات در این خصوص ابراز نظر نکردند؛ همچنین، "ستاد فرماندهی اروپایی ایالات متحده آمریکا" و "ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا" هیچکدام در رابطه با این مورد اظهار نظر نکردند.

ایلان برمن، معاون ارشد شورای سیاست خارجی آمریکا که با سازمان سیا و وزارت امور خارجه آمریکا مشورت کرده است، گفت که تصمیم برای اعزام نکردن پرسنل بخشی از یک الگو بود.

وی افزود: این قسمتی از یک داستان طولانی بود که در آن کاخ سفید صراحتا مخالفت خود را در این خصوص اعلام کرد؛ آن هم درست زمانی که ما پیشتر شاهد تجمیع نیرهای روسی بودیم.

به گفته سه منبع، آموزش دهنده‌ها، نیروهای اوکراینی را با تاکتیک‌های چریکی و روش‌های مربوط به جنگ غیرمتعارف آموزش می‌دادند.

آمریکا سالهاست تسلیحاتی را از جمله موشک‌های ضدتانک به اوکراین ارسال کرده و به سربازان اوکراینی روش استفاده از آن‌ها را آموزش داده است. از سال ۲۰۱۵، نیروهای ویژه (نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا) و گارد ملی این کشور به نیروهای اوکراینی آموزش لازم را در مرکز یافوروف داده‌اند؛ مرکزی که تقریبا توسط ۳۰ موشک روسی مورد هدف قرار گرفت و دست کم ۳۵ تن کشته شدند.

در اواسط ماه فوریه، پنتاگون فاش کرد که آستین به طور موقت ۱۶۰ سرباز گارد ملی فلوریدا، اوکراین را ترک می‌کنند.

از زمانی که اکثر کارکنان سفارت آمریکا در اواسط ماه فوریه اوکراین را ترک کردند، هم گارد ملی آمریکا و هم نیروهای ویژه (نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا) از این کشور نیز خارج شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر