چین مخالف تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه است/"آمریکا جو ارعاب و وحشت در مورد اوکراین ایجاد کرده"

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که چین با هرگونه تحریم یکجانبه علیه روسیه مخالف است و این محدودیت‌ها و تحریم‌ها را بهترین راه حل برای حل و فصل مشکلات در نظر نمی‌گیرد.

چین مخالف تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه است/"آمریکا جو ارعاب و وحشت در مورد اوکراین ایجاد کرده"

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از رویترز، چین آمریکا را متهم به ایجاد "ترس و وحشت" در مورد بحران اوکراین کرد و خواستار گفتگو برای کاهش سریع تنش‌ها شد.

هوآ چونیینگ، سخنگوی خارجی، با تاکید بر موضع دیرینه چین، گفت چین با تحریم‌های جدید یکجانبه اعمال شده علیه روسیه مخالف است. او گفت که ایالات متحده با ارائه تسلیحات دفاعی به اوکراین به تنش ها دامن زد.

او گفت: در مورد اوکراین، ایالات متحده به ارسال سلاح، ایجاد ترس و وحشت و حتی بازی با تهدید جنگ ادامه می‌دهد، چین از همه طرف‌ها می‌خواهد که به نگرانی‌های امنیتی مشروع یکدیگر احترام بگذارند و به آنها توجه کنند. برای حل مشکلات از طریق مذاکره و رایزنی و حفظ صلح و ثبات منطقه با یکدیگر همکاری کنید.

او گفت که تحریم های تحمیل شده توسط ایالات متحده در کاهش تنش ها بی اثر بوده اند و در عین حال "مشکلات جدی برای اشتغال و معیشت کشورهای مربوطه" ایجاد کرده اند.

این سخنگو تاکید کرد: ایالات متحده هرگز نباید از حقوق و منافع مشروع چین و سایر طرف‌ها در برخورد با موضوع اوکراین و روابط با روسیه استفاده کند.

خبرگزاری اسپوتنیک، «هوآ چونیینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت: آیا شما می‌پرسید که چین تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال می‌کند یا خیر؟ پس معلوم است که شما به قدر کافی سیاست دولت چین را نمی‌شناسید. چین همیشه با تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی مخالف بوده است.

این سخنگو افزود که پکن هرگز اعمال تحریم‌ها را "روشی کارآمد و موثر" برای حل و فصل درگیری‌ها تلقی نکرده است.

ایالات متحده اوایل امروز چهارشنبه اولین تحریم‌ها علیه روسیه بابت تشدید وضعیت پیرامون اوکراین را اعلام کرد. این محدودیت‌ها علیه دو بانک با زیرمجموعه‌های متعدد، بدهی‌های دولتی روسیه و گروهی از افراد اعمال شد. علاوه بر این، آمریکایی‌ها از تجارت، سرمایه‌گذاری و مبادلات مالی با جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک که "استقلال" آنها از سوی روسیه به رسمیت شناخته شده است، منع شدند.

اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، کانادا، ژاپن و استرالیا هم راه هایی برای "مجازات اقتصادی" روسیه اعلام کرده اند و نگرانند که تهاجمی در راه باشد اما مسکو ماه هاست که چنین تدابیری را رد میکند.

این تحولات پس از آن رخ داده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی اعلام کرد، رهبران اوکراین نتوانستند یک کشور باثبات ایجاد کنند و این منجر به وابستگی آنها به کشورهای خارجی مانند ایالات متحده شده است. او گفت اوکراین استقلال و ثبات خود را از دست داده و به محلی برای فرصت‌طلبان تبدیل شده است.

پوتین همچنین اعلام کرد که روسیه، "لوهانسک" و "دونتسک" را که در منطقه دونباس در شرق اوکراین واقع شده‌اند، به عنوان جمهوری‌های مستقل از اوکراین به رسمیت می‌شناسد. به دنبال آن رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد تا نیروهای کشورش به این دو منطقه اعزام شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر