چین، کارمند سفارت ژاپن را بازداشت کرد

سفارت ژاپن از بازداشت کارمند خود در چین خبر داد.

چین، کارمند سفارت ژاپن را بازداشت کرد

به گزارش مملکت آنلاین، یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت: پس از بازداشت به زعم ژاپنی ها غیرقانونی دیپلمات دولت ژاپن از طریق کانال های دیپلماتیک به چین اعتراض کرده ایم. ما نمی توانیم این واقعه را نادیده بگیریم و هرگز آن را نخواهیم پذیرفت.

اما سفارت چین در توکیو ضمن خودداری از پذیرش اعتراض، بیانیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه این دیپلمات پس از اقدام نامناسب و بدون ذکر جزئیات، طبق قانون تحت پیگرد و بازجویی قرار گرفته است. در ادامه این بیانیه آمده است که ژاپن باید به قوانین چین احترام بگذارد و رفتار دیپلمات های خود را کاملا مدیریت کند.

بنا به گزارش کیودو، این بیانیه پس از آن منتشر شد که تاکئو موری معاون وزیر امور خارجه ژاپن، یانگ یو کاردار موقت سفارت چین در توکیو را سه شنبه شب به وزارتخانه احضار کرد و از چین خواست بابت این رفتار عذرخواهی و از تکرار آن جلوگیری کند و بیان کرد این اتفاق مشخصا کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک را نقض کرده است.

به گفته مقامات وزارت خارجه ژاپن، یانگ به موری گفته که در این خصوص به دولت خود گزارش خواهد داد. هیدئو تارومی سفیر ژاپن در چین نیز درخواست مشابهی را به وو جیانگهائو دستیار وزیر خارجه چین ارائه کرد.

به گفته وزارت خارجه ژاپن، این دیپلمات بعدازظهر روز دوشنبه در حالی که در حال انجام کارهای رسمی بود، بازداشت شد. البته وی چند ساعت بعد و پس از تبادل نظر با مقامات چینی آزاد شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری کیودو

ارسال نظر