گوترش: اولویت سازمان ملل و متحدانش افغانستان و مبارزه با تروریسم است

دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست مشترک شورای امنیت سازمان ملل با سازمان پیمان امنیت جمعی، بحران افغانستان و مبارزه با تروریسم را اولویت اصلی کار این سازمان عنوان کرد و گفت: «ضروری است که سازمان پیمان امنیت جمعی و دیگر متحدان منطقه‌ای همکاری‌ در این زمینه را تقویت کنند.».

گوترش: اولویت سازمان ملل و متحدانش افغانستان و مبارزه با تروریسم است

به گزارش مملکت آنلاین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به وخامت اوضاع افغانستان، هشدار داد که تروریسم نه‌ تنها برای امنیت منطقه، بلکه برای کل جهان تهدیدی دائمی است.

پیشگیری از درگیری، مبارزه با تروریسم و ​​حمایت از افغانستان موضوع‌هایی بود که در نشست شورای امنیت سازمان ملل و سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، درباره آن بحث شد. دبیرکل سازمان ملل گفت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌مرزی، اجرای قوانین و اصول قضایی از عناصر اساسی در واکنش جهانی محسوب می‌شوند. او تصریح کرد: «بدون اقدام جدی و همه‌جانبه، فشار شدید اقتصادی، افزایش بیکاری و تشدید بحران انسانی در افغانستان ناامیدی را بیشتر می‌کند. این فضا بدون شک افراط‌گرایی را نیز بیشتر پرورش خواهد داد.»

او همکاری نزدیک‌تر بین سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان پیمان امنیت جمعی را برای خنثی کردن این تهدیدهای اساسی، جلوگیری از بحران، تامین ثبات و نجات جان انسان‌ها در افغانستان ضروری دانست. او تاکید کرد: «ما مصمم هستیم که این همکاری را تقویت کنیم.» گوترش در ادامه افزود که سازمان ملل برای دستیابی به این اهداف روی حمایت شرکای منطقه‌ای خود حساب می‌کند.

سازمان پیمان امنیت جمعی سازمانی متشکل از کشورهای منطقه اوراسیا از جمله ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، فدراسیون روسیه و تاجیکستان است که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. در سال‌های اخیر، این نهاد از یک گروه دفاع مشترک به اتحادی چندمنظوره با قابلیت‌هایی در زمینه دیپلماسی، اشتراک اطلاعات، مبارزه با تروریسم و ​​حفظ صلح و امنیت منطقه تبدیل شده است.

گوترش سازمان پیمان امنیت جمعی را شریکی مهم برای سازمان ملل خواند و گفت: «بنیان‌گذاران ما درک کردند که هیچ سازمانی به‌تنهایی نمی‌تواند صلح، امنیت و توسعه را در دنیای پیچیده و به‌سرعت در حال تغییر تضمین کند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر