اوضاع بحرانی در مجمع الجزایر تونگا / آتشفشان و سونامی از یک طرف و قطع فیبرنوری از طرف دیگر

آتشفشان و سونامی در تونگا به مرگ دست‌کم ۴ نفر و قطع فیبر نوری منجر شده است.

اوضاع بحرانی در مجمع الجزایر تونگا / آتشفشان و سونامی از یک طرف و قطع فیبرنوری از طرف دیگر

به گزارش مملکت آنلاین، خاکستر غلیظی که سراسر باند فرودگاه تونگا را پوشانده، تحویل کمک‌های بین‌المللی به این کشور جزیره‌ای واقع در اقیانوس آرام را به تعویق انداخته است؛ جایی که وقوع آتشفشانی عظیم در روز شنبه ۱۵ ژانویه و سپس سونامی در سواحل آن، خسارات قابل توجهی برجای گذاشته است.

مجمع الجزایر تونگا در شرق استرالیا قرار دارد و متشکل از ۱۷۰ جزیره کوچک است که با یک سیستم پادشاهی اداره می‌شود. حادثه روز شنبه در یکی از جزایر آتشفشانی آن به نام هونگا تونگا روی داد و در اثر پرتاب خاکستر و بخار آب از دهانه آتشفشانی که در زیر سطح اقیانوس قرار داشت، همه چیز در جزیره ویران شد.

نیوزیلند، یکی از نزدیکترین کشورها به این مجمع الجزایر، برای ارسال کمک‌های اولیه از جمله ارسال آب اشامیدنی وارد عمل شد اما خاکستر گسترده روی باند فرودگاه، هرنوع کمک رسانی را برای یک روز به تاخیر انداخت و در حال حاضر نیز این کار با کندی انجام می‌شود.

ارتش نیوزیلند ابراز امیدواری کرده که فرودگاه تونگا تا چهارشنبه یا پنج‌شنبه بار دیگر قابل استفاده شود و تا آن زمان، کمک رسانی‌ها از مسیر دریا انجام خواهد شد.

نیوزیلند یکی از کشتی‌های نیروی دریایی خود را برای ارسال کمک به تونگا فرستاده و قرار است روز سه‌شنبه نیز کشتی دیگری روانه آن منطقه شود. ولینگتون همچنین متعهد شده است که مبلغ ۱ میلیون دلار نیوزیلند را برای کمک به احیای این منطقه پرداخت کند.

استرالیا نیز یکی از کشتی‌های نیروی دریایی خود را از بندر سیدنی رهسپار این منطقه کرده و به پروازهای نظارتی خود برای ارزیابی خسارات وارد شده ادامه می‌دهد.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که سونامی بزرگی که در سواحل تونگا بوجود آمده، دست‌کم دو کشته برجای گذاشته است که یکی از آنها تبعه بریتانیا بوده است.

تاثیر آتشفشان و سونامی بر دیگر کشورها

فوران شدید آتشفشان، یک انفجار صوتی عظیم به راه انداخت که تا آلاسکا شنیده شد.

قدرت امواج سونامی نیز در پرو احساس شد؛ جایی که امواج سنگین ایجاد شده در اقیانوس آرام بر موقعیت یک نفتکش که در حال بارگیری نفت از پالایشگاه پرو بود اثر گذاشت و باعث حرکت آن، نشت نفت و غرق دو تن از کارکنان کشتی شد.

مقامات پرو می‌گویند که موفقیت شده‌اند پس از چند ساعت نشت نفت را کنترل و روند پاکسازی منطقه را آغاز کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که گزارش اولیۀ خسارات سنگینی که به این منطقه وارد شده در اختیار کارشناسان سازمان ملل است و در حال حاضر برنامه جهانی غذای این سازمان در حال بررسی چگونگی فرستادن تجهیزات کمکی و کارکنان بیشتر به آن منطقه است و درخواست‌هایی را نیز برای احیای خطوط ارتباطی تونگا دریافت کرده است.

کابل فیبر نوری زیر آب که تونگا را به سایر نقاط جهان متصل می‌کند، در جریان فوران آتشفشان قطع شده است و شرکت مالک و اوپراتور کابل نیز اعلام کرده است که تعمیرات آن ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

کمک رسانی‌های بین المللی در حالی انجام می‌شود که کشورها همچنان نگران همه‌گیری ویروس کرونا هستند. نیوزیلند اعلام کرد که تمام نیروهای فرستاده شده به آن منطقه واکسینه شده‌اند و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی تونگا عمل خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر