حماس: آتش بس موقت را نمی‌پذیریم

یک رسانه آمریکایی گفته مقام‌های حماس به طرح جدیدی که در نشست پاریس برای برقراری آتش‌بس در غزه پیشنهاد شده واکنش نشان داده است.

حماس: آتش بس موقت را نمی‌پذیریم

به گزارش مملکت آنلاین، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «اسامه حمدان»، یکی از اعضای ارشد حماس در بیروت نوشته جنبش مقاومت فلسطین در حال بررسی این طرح جدید آتش‌بس است که شامل مفادی برای برقراری وقفه‌های طولانی‌مدت در جنگ و تبادل اسرای اسرائیلی با زندانیان فلسطینی است.

آسوشیتدپرس نوشته، حمدان در عین حال برخی از مفاد کلیدی این طرح را رد کرده است. حمدان گفته حماس به دنبال آزادی هزاران نفر از زندانیان اسرائیلی از جمله کسانی است که حکم حبس ابد گرفته‌اند. او از دو نفر از زندانیانی که حماس خواستار آزادی آنها است نام برده است. «مروان برغوثی»  و «احمد سعدات».

مروان برغوثی یکی از فرماندهان سابق فتح است که توسط اسرائیل به تحمل 5 بار حبس ابد محکوم شده است. آسوشیتدپرس نوشته بسیاری از فلسطینی‌ها برغوثی را یک رهبر انقلابی در حد نلسون ماندلا» یا «فیدل کاسترو» می‌دانند که وجهه‌اش تحت تأثیر فساد تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار نگرفته است.

برغوثی از زندان خواستار تشکیل یک کشور فلسطینی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شده است. نتایج نظرسنجی‌ها او را به عنوان یکی از محبوب‌ترین رهبران فلسطینی نشان می‌دهند.

حمدان در مصاحبه‌ای با تلویزیون ال‌بی‌سی لبنان همچنین تأکید کرده که جنبش مقاومت فلسطین خواستار آتش‌بس دائمی است و رویکرد مرحله‌ای با چندین وقفه در جنگ را نمی‌پذیرد. او گفت: «هیچ راهی برای اینکه مقاومت این را بپذیرد وجود ندارد.»

او در اظهاراتی که احتمالاً به آتش‌بس یک هفته‌ای در جنگ غزه در ماه نوامبر اشاره داشت گفت: «ما وقفه‌های موقتی را امتحان کرده‌ایم و مشخص شده که اسرائیلی‌ها به این وقفه‌ها احترام نمی‌گذارند و دائم آن را نقض می‌کنند.»

گزارش‌ها حاکی است مذاکره‌کنندگان اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر روز یکشنبه در پاریس بر سر چارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد حماس به توافق رسیدند.

روز گذشته (پنجشنبه) یک مقام ارشد اسرائیلی گفته بود که کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل منتظر واکنش حماس به طرح پاریس است. ان‌بی‌سی‌نیوز مدعی شده بود که این طرح شامل مفادی برای تبادل اسرا و برقراری وقفه دو ماهه در جنگ است.

این مقام اسرائیلی که از مشاوران کابینه بنیامین نتانیاهو است و خواسته نامش فاش نشود به ان‌بی‌سی گفت: «همه منتظر واکنش حماس هستند.»

قبل‌تر از آن یک مقام قطری گفته بود برقراری  آتش‌بس فراگیر، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، تأمین امنیت محل اسکان آوارگان، بازسازی غزه و  عملیات جدید تبادل اسرا از مفاد طرح جدید است.

 عصر پنجشنبه «ماجد بن محمد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر مدعی شد که در نشست پاریس پیشنهادی مطرح شد که به اسرائیل و حماس ارائه شده است. او گفت: «ما در حال حاضر، منتظر پاسخ حماس هستیم».

اسرائیل، آزادی اسرا از غزه و نابودی حماس را به عنوان اهداف جنگی خود در غزه تعیین کرده است. با وجود این، تحقق هر دوی این هدف‌ها به بن‌بست برخورد کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر