رئیس جمهوری چین به ویتنام رفت

رئیس جمهوری چین سفر دو روزه خود به ویتنام را امروز (سه‌شنبه) با هدف تقویت روابط بین دو کشور و سه ماه پس از آن آغاز کرده که بایدن به هانوی رفت.

رئیس جمهوری چین به ویتنام رفت

به گزارش مملکت آنلاین، با وجود روابط نزدیک اقتصادی بین چین و ویتنام، دو کشور در یکسری مرز بندی‌ها در دریای چین جنوبی با یکدیگر مناقشه دارند و مدت‌هاست که درگیر هستند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در یک مقاله که پیش از سفرش به ویتنام در یک روزنامه حزب کمونیست این کشور منتشر کرد، نوشته است: آینده آسیا در دست کسی جز آسیایی‌ها نیست. جامعه‌ای با آینده مشترک بین دو کشور دارای اهمیت استراتژیک خواهد بود.

وی همچنین نسبت به افزایش "هژمونیسم" در جهان هشدار داد که اشاره‌ای آشکار به ایالات متحده است البته نامی از این کشور در مقاله خود نیاورده است.

مقامات و دیپلمات‌ها گفته‌اند که سفر شی جین‌پینگ به دلیل گفت‌وگوهای طولانی در مورد استفاده از عبارت "آینده مشترک" که مورد علاقه پکن برای توصیف روابط بین پکن و هانوی بود، به تعویق افتاد.

مقامات گفته‌اند که برای نخستین سفر رئیس جمهوری چین به ویتنام در شش سال گذشته، ماه‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند و حتی قرار بود چند روز پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به هانوی انجام شود اما به تاخیر افتاد.

یکسری توافق‌ها در این سفر امضا می‌شود که شامل ارتقای خطوط ریلی بین دو کشور است. همچنین تقویت این خط ریلی به ویتنام اجازه می‌دهد تا صادرات بیشتری به چین داشته باشد که بیشتر شامل تولیدات کشاورزی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر