اعلام حالت اضطراری بحران آب در ازبکستان

رئیس‌جمهوری ازبکستان گفت که از ابتدای سال آینده میلادی (یک ماه دیگر) در این کشور دوره‌ گذار به حالت اضطراری برای صرفه‌جویی در مصرف آب اعلام خواهد شد، زیرا اقتصاد این کشور به دلیل استفاده غیرمنطقی از آب به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.

اعلام حالت اضطراری بحران آب در ازبکستان

به گزارش مملکت آنلاین از خبرگزاری فرغانه، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان تصریح کرد که در نتیجه هدررفت آب، اقتصاد ازبکستان سالانه ۵ میلیارد دلار ضرر می‌کند.

وی در توضیح بحران آب در این کشور تصریح کرد: تنها ۲۰ درصد از منابع آبی ازبکستان در داخل این کشور و بقیه در قلمرو کشورهای همسایه واقع شده است.

میرضیایف افزود: بحران آب به دلیل مشکلات در مدیریت منابع فرامرزی و همچنین کاهش آنها ناشی از تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.

به گفته میرضیایف، سالانه حدود یک میلیارد دلار صرف مدیریت آب در این کشور می‌شود و دولت بودجه بیشتر را تنها به آموزش، بهداشت و درمان و کشاورزی اختصاص می‌دهد، با این حال، آب به طور موثر استفاده نمی‌شود.

او افزود: به عنوان مثال، سالانه ۱۰ تا ۱۱ متر مکعب برای آبیاری یک هکتار مزرعه پنبه هزینه می‌شود، در حالی که در کشورهایی با آب و هوا و خاک مشابه، به دلیل مدیریت شایسته منابع، این میزان نصف یا یک سوم است.

علاوه بر این، بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان، تا سال ۲۰۳۰ کمبود آب در این جمهوری می‌تواند به ۱۵ میلیارد متر مکعب برسد.

رئیس‌جمهوری ازبکستان در این راستا چندین وظیفه اولویت دار را با هدف ارتقای بهره‌وری استفاده از منابع طبیعی تشریح کرد.

او ابتدا از بتن‌ریزی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر کانال‌ آبیاری در این کشور در سال آینده خبر داد که چهار برابر سال جاری است و در همین راستا تا سال ۲۰۲۵ باید حدود دو هزار کیلومتر کانال بتن‌ریزی شود. بنابراین به مقامات محلی دستور داده شده است که اکنون ساخت سیستم‌های آبیاری جدید را آغاز کنند.
دومین اولویت، معرفی فناوری‌های صرفه جویی در مصرف آب تعیین شده است. رئیس‌جمهوری ازبکستان خاطرنشان کرد: تنها ۳۰ درصد از ۴.۳ میلیون هکتار اراضی آبی از نوآوری های منجر به صرفه جویی استفاده می‌کند. در این گونه مزارع نیز کاهش مصرف کود و سوخت و افزایش عملکرد وجود دارد.

سومین اولویت اعلام شده، کاهش هزینه‌های تحویل آب باید به حداقل است. ۸۰ درصد ایستگاه های پمپاژ به دلیل قدیمی بودن تجهیزات، مصرف انرژی بالایی دارند. برای حل این مشکل، میرضیایف پیشنهاد سازماندهی روند نوسازی این تاسیسات آبیاری را با مشارکت شرکای خصوصی را مطرح کرد.

وی افزود: پروژه های متعددی در این راستا در حال اجراست. قرار است در آینده ۹۵ ایستگاه به روز شود و ۱۱۸ ایستگاه دیگر به مناقصه آزاد گذاشته شود و احتمالاً برای مدیریت به شرکت های خارجی واگذار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر