اصرار هند به تغییر نام به بهارات

نخست‌وزیر هند در اقدامی بحث‌برانگیز طی سخنرانی آغازینش در نشست جی۲۰ برای نامیدن کشورش به جای هند (India به انگلیسی) از عنوان جایگزین "بهارات" استفاده کرد.

اصرار هند به تغییر نام به بهارات

به گزارش مملکت آنلاین، استفاده از عنوان «بهارات» بار دیگر بر شائبه‌ تغییر نام رسمی هند دامن زد. ناندرا مودی نخست وزیر این کشور روز شنبه در مراسم افتتاحیه نشست گروه ۲۰ در حالی سخن می‌گفت که روی پلاک (حاوی نام و عنوان سخنگو) مقابل او به جای هند از واژه «بهارات» استفاده شده بود.

در لوگوی رسمی نشست گروه ۲۰ هم به انگلیسی هند و به زبان هندی، بهارات نوشته شده است. در حالیکه تا پیش از این تنها از واژه هند استفاده می‌شده است. 

«بهارات»، «بهاراتا» و «هندوستان» نام‌های پیش از دوران استعمار هستند که عامه مردم در زندگی روزمره خود از آن‌ها استفاده می‌کنند اما در مراودات و مکاتبات رسمی دولتی عموما تاکنون از واژه هند استفاده می‌شده است.

هفته گذشته نیز دروپادی مورمو کارت دعوت شام سران گروه ۲۰ را با عنوان رئیس‌جمهور «بهارات» امضا کرده بود.  خانم مورمو هم مانند مودی عضو حزب حاکم بهاراتیا جاناتا است.

در کتابچه راهنمایی که برای نمایندگان خارجی حاضر در نشست گروه ۲۰ تهیه شده است هم از نام بهارات برای توصیف «مادر دموکراسی‌ها» استفاده شده است. 

مودی که در این مراسم به زبان هندی صحبت می‌کرد، زبانی که اکثر مردم هند به آن صحبت می کنند، در سخنان آغازین خود گفت: «بهارات به عنوان رئیس گروه ۲۰ از نمایندگان و مقامات استقبال می‌کند».

دهلی نو میزبان رهبران «۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا» در یک مرکز همایش جدید ۳۰۰ میلیون دلاری به نام «بهارات مانداپام» است که در مقابل قلعه سنگی به‌جا مانده از قرن شانزدهم ساخته شده است.

سخنگوی دفتر نخست وزیری به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این مورد  پاسخی نداد. با این حال رقبای سیاسی مودی بر این باورند که این تغییر به‌دلیل مقابله با ائتلاف اخیر اپوزیسیون موسوم به «ائتلاف فراگیر توسعه هند» صورت گرفته و هدف آن پیشی‌گرفتن در کارزار انتخابات پارلمانی سال آینده است.

در حالی برخی از حامیان نام «بهارات» می‌گویند که نام «هند» از سوی استعماگران بریتانیایی داده شده است که مورخان می‌گویند این نام به قرن‌ها قبل از استعمار بر می‌گرد.

سازمان راشتریه سویم سیوک سنگه (سازمان ملی میهن‌پرستی) پدر ایدئولوژیک حزب حاکم بهارتیا جاناتا همیشه بر نامیدن این کشور به «بهارات» اصرار داشته است. 

قانون اساسی هند نیز فقط یک بار در ماده ۱ آن به بهارات اشاره کرده اما در تمام بخش‌های دیگر قانون اساسی از نام هند برای کشور استفاده شده است. در گذشته، پرونده هایی در دادگاه عالی تشکیل شده بود که به دنبال تغییر نام هند به بهارات بودند. اما قضات حاضر به درگیر شدن در این مناقشه نشدند . 

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر