فرمانده کودتاچیان گابن بالاخره لب به سخن گشود

فرمانده کودتاچیان گابن امروز یکشنبه در اولین اظهارات خود بعد از کودتا در این کشور از تدوین قانون انتخابات و قانون اساسی جدید سخن گفت.

فرمانده کودتاچیان گابن بالاخره لب به سخن گشود

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از الجزیره، «بریس اولگی» فرمانده کودتاچیان گابن امروز در جمع شماری از مسئولان هوادار خود گفت که آنچه او و سایر فرماندهان نظامی همراش در گابن انجام دادند، "کودتا نبوده بلکه نجات مهین" بوده است.

وی افزود: ساختار نظام انتخاباتی خود منجر به پیروزی علی بونگو (رئیس جمهور مخلوع) در انتخابات اخیر می شد.

اولگی همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر گابن را به اعتقاد خود "متقلبانه و با هرج ومرج" دانست و گفت که "انتخابات جدیدی را برگزار و پایه های قانون اساسی جدیدی را بنیان خواهد نهاد."

فرمانده کودتاچیان گابن همچنین در دفاع از کودتای خود گفت: باید برای توقف حمام خون در کشور از شجاعت برخوردار می بودیم.

وی همچنین از حمایت مشروط خود از آزادی مطبوعات و بیان در گابن سخن گفت و اظهار داشت: از آزادی مطبوعات و حق روزنامه نگاران در آزادی بیان خود - بدون هرگونه ارعاب و تهدیدی- به شرط گفتن واقعیت به افکار عمومی حمایت می کنم.

اولگی همچنین اعلام کرد که "قانون انتخابات جدیدی را برای گابن تدوین خواهد و سپس انتخابات معتبری را برگزار خواهد کرد."

منابع خبری صبح روز چهارشنبه گذشته از وقوع کودتای نظامی در کشور گابن خبر دادند.

افسرانی در ارتش گابن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر را لغو و نهادهای دولتی را منحل و مرزها را بستند. «اولریک مانفومبی» سخنگوی کمیته انتقالی کودتاچیان گابن دیروز شنبه گفت که مرزهای زمینی، دریایی و هوایی بازگشایی شده است.

این افسران با حضور در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴»، اعلام کردند که قدرت، هم‌اکنون در دست آن‌ها است. انتخابات برگزار شده اخیر قابل اعتماد نبود و نتایج آن را باطل اعلام می‌کنند.

افسران یاد شده «علی بونگو اوندیمبا» رئیس جمهور منتخب را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

«علی بونگو اوندیمبا» در این انتخابات برای سومین دوره به ریاست جمهوری گابن رسید.

وی در سال ۲۰۰۹ میلادی برای اولین بار به ریاست جمهوری گابن رسیده بود. وی اخیرا با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا بار دیگر برای سومین دوره به ریاست جمهوری انتخاب شد.

بر اساس اعلام مرکز انتخابات گابن، بونگو ۵۶ ساله رقیب اصلی خود، «آلبرت اوندو اوسا» را شکست داد که ۳۰.۷۷ درصد آرا را به دست آورد. مشارکت رای دهندگان ۵۶.۶۵ درصد بود.

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا از سال ۲۰۲۰ به بعد به شمار می‌آید. آخرین کودتا، مربوط به نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر