کودتای جدید در کشورهای آفریقایی این بار گابن

در گابن نظامیان ارتش در تلویزیون ملی این کشور انحلال انتخابات را اعلام کردند.

کودتای جدید در کشورهای آفریقایی این بار گابن

به گزارش مملکت آنلاین، برخی از نظامیان و افسران ارتش در گابن ضمن اعلام انحلال انتخابات در این کشور گفتند که قصد دارند به دولت موجود پایان دهند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی از نظامیان و افسران پلیس در گابن امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی لغو انتخابات، انحلال همه نهاد‌های دولتی و پایان تمام فعالیت‌های دولت را اعلام کردند.
 در این بیانیه آمده است: حکومت غیرمسئولانه و غیرقابل پیش بینی که منجر به وخامت مداوم انسجام اجتماعی می‌شود و کشور را به سمت هرج و مرج سوق می‌دهد (..) تصمیم گرفته ایم با پایان دادن به رژیم از صلح دفاع کنیم. این نظامیان می‌گویند از طرف کمیته انتقال و بازسازی نهادی در این کشور هستند.
ارتش در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: همه نهاد‌های جمهوری منحل شده اند، دولت، سنا، مجلس ملی، دادگاه قانون اساسی. ما مردم را به آرامش دعوت می‌کنیم و بار دیگر بر پایبندی خود به احترام به تعهدات گابن در قبال جامعه بین المللی تاکید می‌کنیم.
انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن روز شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور ساعاتی پیش اعلام کرد «علی بونگو» ۶۴ ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب ۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات شده و برای سوم برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور گابن خواهد بود.
مخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند. میشل استفان بوندا، ستاد انتخابات گابن اعلام کرد که آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی بونگو، با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. ستاد انتخاباتی بونگو اتهامات اوندو اوسا درباره «بی‌نظمی‌های انتخاباتی» را رد کرده است.
سرنگونی دولت علی بانگو و انحلال نهاد‌های دولتی از طرف ارتش به حکومت ۵۳ ساله خانواده بانگو در گابن پایان می‌دهد؛ علی بونگو در سال ۲۰۰۹ جانشین پدرش «عمر» شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر