اعتراضات به سنگال کشیده شد

به دنبال اعتراضات در نیجر که به مداخله فرانسه معترض است، سنگال هم درگیر اعتراضاتی شده که به گفته وزارت کشور سنگال پس از دستگیری عثمان سونکو، چهره مخالف دولت آغاز شده و تاکنون جان دو تن را گرفته است. معترضان سنگالی هم پرچم فرانسه را به آتش کشیدند.

اعتراضات به سنگال کشیده شد

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزارت کشور سنگال روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اجساد بی‌جان دو مرد» در شهر زیگوینچور، جایی که عثمان سونکو، نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ سنگال شهردار آن است، کشف شد. این در حالیست که معترضان در خیابان‌ها جمع شده‌اند و با روشن کردن لاستیک، اجازه عبور و مرور نمی‌دهند و پرچم فرانسه را هم آتش زدند.

در همین حال وزارت کشور سنگال از مردم خواسته تا آرامش خود را حفظ کنند و می‌گوید که اقداماتی را برای «حفظ صلح و آرامش در کشور» انجام می‌دهد.

تظاهرکنندگان روز دوشنبه در حالی که عثمان سونکو به اتهاماتی از جمله توطئه برای شورش و ارتباط جنایتکارانه با یک نهاد "تروریستی" در بازداشت قرار گرفت، به خیابان‌ها ریختند.

وزیر کشور سنگال دوشنبه اعلام کرد که دولت حزب «میهن‌پرستان سنگال» (PASTEF) متعلق به عثمان سونکو را به دلیل «تحریک ناآرامی» در جریان اعتراضات خشونت‌آمیز ماه گذشته در پایتخت داکار منحل کرده است. این اولین مرتبه‌ای است که فعالیت یک حزب سیاسی در این کشور غرب آفریقا از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰ ممنوع اعلام می‌شود.

براساس دستوری که توسط وزیر کشور سنگال به امضا رسیده، حزب میهن‌پرستان عثمان سونکو متهم شده که «مکررا حامیانش را به جنبش‌های شورشی دعوت می‌کند که منجر به عواقب جدی، از جمله تلفات جانی و همچنین غارت اموال عمومی و خصوصی شده است.»

طرفداران حزب عثمان سونکو، حزب حاکم "مکی سال"، رئیس‌جمهوری سنگال را متهم کرده‌اند که تلاش می‌کند تا رقیب خود را که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ سوم شد، با اتهامات واهی پیش از رای‌گیری ماه فوریه کنار بزند. سونکو ۴۸ ساله که بازرس مالیاتی سابق است، با یک سری مشکلات حقوقی مواجه شده که به ادعای او به گونه‌ای طراحی شده‌اند که او را واجد شرایط نامزدی برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ نمی‌کند.

در ماه ژوئن، سونکو به دلیل متهم شدن به «فساد اخلاقی» به طور غیابی به دو سال زندان محکوم شد. به گفته دولت، این حکم باعث درگیری‌های خشونت‌آمیز شد که جان ۱۶ تن را گرفت و حزب میهن‌پرستان سنگال هم تقریبا دو برابر این تعداد تلفات گزارش کرد. در ماه مه، دادگاه تجدیدنظر سونکو را در یک پرونده افترا که مرتبط با وزیر گردشگری بود، به شش ماه حبس تعلیقی محکوم کرد.

اعتراضات تازه در سنگال که سابقا مستعمره فرانسه بوده، در شرایطی شکل گرفته است که کودتایی در نیجر رخ داده و محمد بازوم به دست نظامی‌ها از ریاست جمهوری کنار گذاشته شده است. معترضان نیجر به مداخله فرانسه و تلاش احتمالی برای حمله نظامی اعتراض دارند و به تازگی چندین بار در مقابل سفارت فرانسه در نیامی تجمع کرده و پرچم‌های فرانسه را به آتش کشیده‌اند. این در حالیست که فرانسه هرگونه تلاش برای مداخله نظامی را تکذیب می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر