تظاهران سراسری و ضددولتی در لهستان

ده‌ها هزار نفر روز یکشنبه در یک راهپیمایی ضددولتی در ورشو، پایتخت لهستان شرکت کردند.

تظاهران سراسری و ضددولتی در لهستان

به گزارش مملکت آنلاین، مخالفان دولت لهستان که برای شرکت در این راهپیمایی فراخوان داده بودند شمار شرکت‌کنندگان را «۵۰۰ هزار نفر» اعلام کردند. این در حالی است که پلیس لهستان آماری از تعداد شرکت‌کنندگان ارائه نکرده است.  تظاهرات روز یکشنبه در حالی انجام شد که قرار است چند ماه دیگر انتخابات پارلمانی لهستان برگزار شود. 

تظاهرکنندگان که پرچم قرمز و سفید لهستان و اتحادیه اروپا را در دست داشتند به افزایش هزینه‌های زندگی اعتراض کردند. آنها همچنین با شعارهای خود از سیاست‌های حزب ملی‌گرای «قانون و عدالت» که قدرت را در دست دارد انتقاد کردند. 

مخالفان دولت امیدوارند که در جریان انتخابات پارلمانی پیش‌رو بتوانند به نزدیک به هشت سال زمامداری حزب «عدالت و قانون» پایان دهند.

تظاهرات روز یکشنبه در سی و چهارمین سالگرد برگزاری اولین انتخابات آزاد در لهستان برگزار شد. «لهستان آزاد و اروپایی» و «بله به اتحادیه اروپا و نه به حزب قانون و عدالت» از جمله شعارهای معترضان بود.

دولت ملی‌گرای لهستان در داخل و خارج بابت آنچه منتقدان «نقض حکومت قانون»، «نقض آزادی رسانه» و «همجنسگراهراسی» خوانده می‌شود مورد انتقاد قرار گرفته است. 

تحلیلگران سیاسی از تظاهرات روز یکشنبه به عنوان آزمونی برای تلاش مخالفان در راستای پایان بخشیدن به حکمرانی حزب «قانون و عدالت» یاد کرده بودند.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر