امسال، سخت ترین شرایط خشکسالی در عراق

وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که این کشور برای چهارمین فصل پیاپی شاهد سخت‌ترین شرایط کم‌آبی و خشکسالی است و لازم است راه‌حل‌های فوری برای این مسئله اندیشیده شود.

امسال، سخت ترین شرایط خشکسالی در عراق

به گزارش مملکت آنلاین، «عون ذیاب» وزیر منابع آبی عراق، در گفت‌وگوی با روزنامه رسمی «الصباح» عراق گفت که این چهارمین فصل پیاپی است که عراق شاهد خشکسالی و کم‌آبی است و افزود که این وضعیت بر میزان آب رودخانه‌های دجله و فرات و ذخایر راهبردی آب عراق تأثیر منفی نهاده است.

او گفت که این وضعیت باعث شده که کاشت برنج و ذرت در این فصل بسیار محدود شود چون این دو محصول نیاز به آب فراوان دارند.

وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که وزارتش تلاش‌های جدی و استثنایی برای تأمین آب شرب و مصرف خانگی و صنعتی و بهداشتی و زیست‌محیطی در کنار حق‌آبه تالاب‌ها و بهبود محیط زیست رودخانه‌ها می‌کند.

ذیاب افزود که تفاهمات خوبی با طرف ترکیه‌ای برای اجرایی کردن تفاهمات دو کشور درباره حق‌آبه عراق وجود دارد و افزود که در تماس‌ها با طرف ترکیه‌ای شاهد وعده‌های مثتبی برای افزایش نسبت رهاسازی آب در رودخانه‌های دجله و فرات در تابستان کنونی بوده‌ایم.

وی ادامه داد که وزارت منابع آبی عراق به راه حل‌هایی برای کاهش اثرات کم‌آبی رسیده که شامل سدسازی در مناطق غربی و جنوبی برای افزایش ذخایر آب‌های زیرزمینی و نیز اقدام برای برچیدن حوضچه‌های بدون مجوز برای پرورش ماهی است که تعدادشان به ۵ هزار می‌رسد و تاکنون ۴۰ درصد آنها از بین رفته است.

انتهای پیام/

منبع: میدل ایست نیوز

ارسال نظر