کاهش کشت خشخاش در افغانستان

یک نهاد پژوهشی انگلیسی، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد کشت خشخاش در افغانستان به پایین‌ترین سطح در طی ۲۰ سال گذشته رسیده است.

کاهش کشت خشخاش در افغانستان

به گزارش مملکت آنلاین، به گزارش از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای توسط یک سازمان انگلیسی نشان می‌دهد کشت خشخاش در افغانستان به پایین‌ترین سطح در طی ۲۰ سال گذشته رسیده است.

سازمان انگلیسی «AlcisGeo» با انتشار یافته‌های خود درباره تأثیرات ممنوعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، نتایج را بی‌سابقه خواند و اعلام کرد میزان کشت خشخاش در افغانستان به کمترین میزان طی ۲۰ سال گذشته رسیده است.

بر اساس گزارش این نهاد، تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از افغانستان نشان می‌دهد نتایج ممنوعیت کشت خشخاش فراتر از انتظارات بوده و کاهش کشت خشخاش در افغانستان به سطحی رسیده که پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون مشاهده نشده است.

گزارش می‌افزاید بسیاری با شنیدن اینکه رهبر طالبان، ملا هبت الله، در آپریل ۲۰۲۲، تنها هفت ماه پس از قدرت گرفتن دوباره طالبان، ممنوعیت کشت و تولید مواد مخدر را در افغانستان اعمال کرد، بسیاری با توجه به موضوع کنترل مواد مخدر در نظام قبلی افغانستان گزارش‌های مبنی بر تخریب محصولات و ضبط مواد مخدر را با دیده شک و تردید می‌نگریستند.

این نهاد انگلیسی اضافه کرد که مبارزه طالبان با مواد مخدر نه یک رویداد، بلکه یک روند بوده است که شامل ایجاد حمایت از ممنوعیت در میان جناح‌های مختلف دولت و بخش‌های روستایی بود، چیزی که ممکن است با توجه به ادامه کشت و سرعت پایین‌تر ریشه‌کنی در برخی مناطق، به‌ویژه بدخشان، هنوز به طور کامل محقق نشده باشد.

بر اساس این گزارش، ممنوعیت مواد مخدر توسط طالبان به دور از مطلق بودن، سیاستی است که بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی افغانستان و چالش‌های مستندیشکل گرفته است، رهبران افغانستان در طول تاریخ اراده خود را بر نهادهای دولتی و مناطق روستایی که در آن تولید مواد مخدر متمرکز بوده، تحمیل کرده‌اند،

کاهش آهسته و مداوم کشت خشخاش

در ادامه گزارش آمده است تلاش‌های طالبان برای ممنوعیت کشت خشخاش در بهار ۲۰۲۲ درست پس از اعلام ممنوعیت در اوایل آوریل آغاز شد. به طور ویژه، محصولات کشت شده در بهار و تابستان در جنوب و جنوب غربی افغانستان هدف ریشه کن شدن قرار گرفتند. با این حال مقامات محلی به محصولات کاشته شده در خزان ۲۰۲۱ که تنها یک یا دو هفته به برداشت آنها مانده بود دست نزدند، زیرا این امر می‌توانست ناآرامی‌های گسترده‌ای را در نزدیکی فصل برداشت به همراه داشته باشد، زیرا کشاورزان تا آن زمان، زمان و منابع قابل توجهی را برای برداشت محصول سرمایه‌گذاری کرده بودند.

گزارش همچنین هشدار می‌دهد در پی ممنوعیت و نبود شرایط مطلوب و کمک‌های مکفی برای کشت جایگزین خشخاش برای کشاورزان افغان، بسیاری از کشاورزانی که معیشت آنها از این طریق بود به شدت آسیب دیده و ممکن است به ایجاد موج جدیدی از مهاجرت دامن بزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر