روسیه: دخالتی در انتخابات ترکیه نداریم

سخنگوی کرملین امروز (جمعه) گفت، پوتین برنامه‌ای برای دیدار با نماینده ویژه چین در امور اوراسیا ندارد که قرار است اواخر ماه جاری میلادی به روسیه سفر کند.

روسیه: دخالتی در انتخابات ترکیه نداریم

به گزارش مملکت آنلاین، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین اوایل امروز اعلام کرد، لی هویی، فرستاده ویژه دولت چین در امور اوراسیا قرار است در مه سال جاری میلادی به پنج کشور شامل آلمان، فرانسه، اوکراین، لهستان و روسیه برود تا به بررسی اوضاع اوکراین با مقام‌های این کشورها بپردازد.

حالا اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برنامه‌ای برای دیدار با این مقام چینی ندارد.

وی افزود: تمامی گفت‌وگوها و رایزنی‌ها از طریق وزارت خارجه‌های دو کشور انجام می گیرد.

پسکوف همچنین گفت: مسکو در مورد گزارش‌هایی که نشان می‌دهد ایالات متحده در حال بررسی امکان لغو محدود تحریم‌ها علیه روسیه به عنوان بخشی از معامله تبادل دو زندانی است، اظهارنظر نمی کند.

این دو فرد "پل ویلان"،  تفنگدار سابق آمریکایی بازداشت شده در روسیه و "ایوان گرشکوویچ"، خبرنگار وال استریت ژورنال هستند.

روز پنجشنبه، شبکه خبری سی.ان.ان گزارش کرد که آمریکا به عنوان بخشی از تلاش برای تبادل این دو زندانی با کشورهایی تماس می‌گیرد که جاسوسان روسیه را بازداشت کرده‌اند. به گفته این شبکه تلویزیونی، ایالات متحده همچنین در حال بررسی کاهش برخی از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به عنوان بخشی از تلاش برای تامین امنیت مبادله زندانیان است.

پسکوف افزود: ما در این باره به هیچ شکلی اظهارنظر نمی‌کنیم.

سخنگوی کرملین همچنین گفت: اجرای بخش دوم قرارداد غلات مربوط به روسیه برای گسترش طرح دریای سیاه ضروری است.

هیات‌هایی از ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل دهم و یازدهم مه سال جاری میلادی در استانبول درباره تمدید این طرح گفت‌وگو کردند.

سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه پنجشنبه گفته بود که ابتکارعمل غلات دریای سیاه در صورت عدم توافق بر سر تمدید آن تا ۱۸ مه، وجود نخواهد داشت.

پسکوف نیز گفت: برای اینکه این توافق به نتیجه برسد، گفت‌وگو بین دو رئیس جمهور کمکی نخواهد کرد. برای اینکه این معامله عملی شود، قسمت دوم معامله که مربوط به وعده‌هایی است که به ما می شود، باید اجرا شود. تاکنون هیچ اطلاع رسانی درباره احتمال تمدید این توافق وجود ندارد.

پسکوف همچنین گفت، غرب هرگز نمی‌پذیرد که تحریم‌ها علیه روسیه یک اشتباه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا روسیه غرب را در صورتیکه پیشنهاد صلح بدهد و تحریم‌ها را متوقف کند، می‌بخشد، گفت: کشورهای غربی هرگز چنین چیزی نمی‌گویند.

این مقام روس همچنین ادعای کمال قلیچدار اوغلو، کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه را مبنی بر مداخله روسیه در این انتخابات رد کرد و گفت: مسکو در امور داخلی و انتخابات دیگر کشورها مداخله نمی‌کند. ما قویا چنین اظهاراتی را رد و رسما اعلام می‌کنیم که چنین چیزی وجود ندارد. اگر کسی برای قلیچداراوغلو چنین اطلاعات نادرستی را تهیه کرده، آنها دروغگو هستند.

وی ادامه داد: مسکو به روابط دو جانبه با آنکارا ارزش می‌گذارد چون موضعی بسیار مسئولانه، مستقل و متفکرانه دارد.

پسکوف همچنین گفت، مسکو هیچ اطلاعی از ماموریت میانجی‌گر واتیکان در اوکراین ندارد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۳۰ آوریل پس از سفر خود به مجارستان گفت که واتیکان در یک ماموریت مخفی برای حل مناقشه در اوکراین شرکت دارد.

واتیکان افزود که تنها بعدا و زمانی که این مساله عمومی شد، می‌تواند در مورد آن صحبت کند.

اوایل امروز (جمعه)، یک منبع در واتیکان به ریانووستی گفت که انتظار می‌رود ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۱۳ مه به واتیکان سفر و با پاپ فرانسیس دیدار کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک

ارسال نظر