۵۲ معترض در مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم دستگیر شدند

پلیس انگلیس اعلام کرد به منظور پیش‌گیری از هرگونه اخلال در مراسم تاج گذاری «چارلز سوم»، دیروز ۵۲ نفر از معترضان از جمله رهبر گروه مخالف سلطنت «جمهوری‌خواهان اروپایی» بازداشت شدند.

۵۲ معترض در مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم دستگیر شدند

به گزارش مملکت آنلاین، صدها تظاهرکننده روز گذشته با حضور در جمعیت حاضران برای مراسم تاج گذاری سلطنتی انگلیس با پوشش زرد رنگ - متمایز از رنگ قرمز، سفید و آبی پوشش سایرین - و با در دست داشتن پلاکاردهایی به رنگ زرد که بر آن‌ها شعار «شاه من نیستی» (Not My King) نوشته شده بود، اعتراض خود را اعلام کردند.

بنابر اعلام گروه مخالف سلطنت «جمهوری‌خواهان اروپایی»، گراهام اسمیت رهبر این گروه پیش از آغاز مراسم تاجگذاری بازداشت شده بود.

در این میان تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد افسران پلیس پلاکاردهای تظاهرکنندگان را نیز جمع‌آوری می‌کردند.

پلیس انگلستان مدعی است که تظاهرکنندگان [بر خلاف حق آن‌ها برای اعتراض] به دلیل احتمال تخریب اموال عمومی و ایجاد اخلال در «حرکت‌های رسمی» بازداشت شده‌اند. این درحالیست که پلیس و مقام های دولت انگلیس پیشتر موافقت خود را با برگزاری تجمع معترضان در روز تاج‌گذاری اعلام کرده ‌بودند.

روز گذشته یکی از معترضان پس از آزادی از سوی پلیس به خبرنگار ایرنا گفته بود: «پلیس من را به ظن حمل تخم مرغ بازداشت کرد.»

170352054

بر اساس این گزارش، گروه جمهوریخواهان وعده داده بود که بزرگترین اعتراض را در تاریخ معاصر این کشور علیه عضو خاندان سلطنتی انگلیس برگزار خواهد کرد. در مراسم تاجگذاری، هنگامی که چارلز و کامیلا همسر وی به سمت کلیسای وست مینیستر ابی، درحرکت بودند، معترضان آن‌ها را «هو» می‌کردند.

البته رسانه‌های تصویری انگلیس اهتمام زیادی را به خرج دادند تا هنگام حرکت ارابه سلطنتی، تصویر معترضان پخش نشود.

معترضان که شمار آن‌ها به حدود ۲ هزار نفر می‌رسید سپس در هوای بارانی لندن با سردادن شعار «سلطنت را منحل کنید» به سمت میدان ترافلگار لندن راهپیمایی کردند.

در اسکاتلند و ولز نیز تظاهراتی علیه نظام سلطنتی انگلیس برگزار شد. تظاهرکنندگان در اعتراض به هزینه‌های هنگفت برگزاری مراسم‌های سلطنتی به ویژه تاجگذاری پلاکاردهایی با شعار «سلطنت را لغو کنید، به مردم غذا دهید» در دست داشتند.

رویترز در این گزارش مطرح می‌کند: اگرچه شمار معترضان در مقایسه با ده ها هزار نفری که برای حمایت از چارلز سوم آمده بودند در اقلیت قرار داشت، اما نظرسنجی‌ها روند کاهشی حمایت را از نظام سلطنتی انگلیس به ویژه میان جوانان نشان می‌دهد.

با مرگ ملکه انگلیس نیز این جریان تشدید شده است به طوریکه در استرالیا، جامائیکا و برخی از کشورهای مشترک المنافع، بحث‌هایی در مخالفت با پذیرش پسر وی به عنوان پادشاه ایجاد شد.

در همین رابطه دولت ایالتی «نیو ساوت ولز» استرالیا اعلام کرد به منظور صرفه جویی در هزینه تصمیم دارد بادبان‌های «خانه اپرا سیدنی» (Sydney Opera House) را در جشن تاج گذاری روشن نکند.

انتهای پیام/

منبع: رویترز

ارسال نظر