اوکراین از سرنگونی پیچیده‌ترین موشک روسیه خبرداد

نیروی هوایی اوکراین مدعی شد با سامانه‌ دفاع موشکی پاتریوت که جدیدا از آمریکا دریافت کرده پیچیده ترین موشک روسیه را برای نخستین بار سرنگون کرده است.

اوکراین از سرنگونی پیچیده‌ترین موشک روسیه خبرداد

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، این همچنین نخستین بار است که کی‌یف خبر از استفاده از سامانه ضدهوایی پیشرفته پاتریوت می‌دهد.

نیروی هوایی اوکراین امروز شنبه اعلام کرد، این کشور در روزهای گذشته با استفاده از سامانه ضدهوایی پاتریوت آمریکا که جدیدا تحویل گرفته برای نخستین بار پیچیده‌ترین موشک موجود در زرادخانه تسلیحات روسیه را بر فراز کی‌یف رهگیری کرده است.

ژنرال میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین گفت،  روز پنجشنبه این نیرو از سامانه آمریکایی پاتریوت برای سرنگون کردن یک موشک مافوق صوت کینژال که از سوی روسیه به سمت پایتخت اوکراین شلیک شد استفاده کرده است.

ژنرال اولشچوک در بیانیه‌ای که در کانال او در پیامرسان تلگرام منتشر شد نوشت: "من یک اتفاق تاریخی را به مردم اوکراین تبریک می گویم. بله ما موشک بی نظیر کینژال را سرنگون کرده ایم."

هیچ یک از متحدان غربی اوکراین از جمله آمریکا هنوز استفاده اوکراین از سامانه پاتریوت یا سرنگون کردن موشک مافوق صوت توسط این سامانه را تایید نکرده‌اند.

سامانه پاتریوت گران قیمت ترین سلاحی است که آمریکا، پشتیبان تسلیحاتی اصلی اوکراین، با هزینه حدودا ۱.۱ میلیارد دلار در اختیار اوکراین قرار داده است.

اوکراین از ابتدا شروع جنگ در خاک کشورش از پنتاگون درخواست کرده سامانه های پاتریوت را به آن تحویل دهد. کاخ سفید در ماه دسامبر این درخواست اوکراین را تایید کرد. ماه گذشته میلادی اوکراین تایید کرد اولین بخشهای سامانه‌ پاتریوت وارد این کشور شده است.

ژنرال اولشچوک گفت، ارتش اوکراین برای گزارش کردن استفاده از پاتریوت برای محافظت از امنیت عملیاتی صبر کرد. او از مردم خواست در ضمن تلاش برای برای مقابله با موشکها و پهپادهای روسی اطلاعات درباره سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین را در اختیار کسی قرار ندهند.

او اظهار کرد: ما قطعا گزارش خواهیم داد که چه چیزهای در چه زمان و مکانی و با چه چیزی سرنگون شده‌اند. همه چیز به وقت خودش گزارش خواهد شد.

موشک کینژال به معنی "خنجر" یک نسخه بهینه شده از موشک بالستیک کوتاه برد اسکندر است؛ موشکی که بر طبق طراحی‌اش از پرتابگر متحرک سوار بر کامیون از روی زمین شلیک می‌شود.

پرتاب این موشکها از جنگنده در ارتفاع بالا به جای پرتاب آنها از زمین باعث می‌شود آنها سوخت بیشتری برای رسیدن به سرعتهای بالاتر داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر