هلند، روسیه و چین را تهدید امنیت ملی خواند

آژانس اطلاعات ملی هلند تصویری تیره و تار از افزایش تعداد "تهدیدات" داخلی و خارجی علیه حاکمیت قانون در این کشور ترسیم کرد که با حمله روسیه به اوکراین، حملات سایبری بین‌المللی و جاسوسی همراه شده است.

هلند، روسیه و چین را تهدید امنیت ملی خواند

به گزارش مملکت آنلاین، سرویس امنیت و اطلاعات عمومی هلند در گزارش سالانه خود چین را "بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت اقتصادی هلند" دانست.

اریک آکربوم، دبیرکل این نهاد مدعی شد: چین، هلند را به عنوان یک کشور خلاق و نوآور که تکنولوژی‌های جدید تولید می‌کند، هدف گرفته است.

وی افزود: «ما می‌بینیم که آنها هر روز در تلاشند تا از هلند دزدی کنند. چین از فضای سایبری به عنوان یک سلاح و راهی برای انجام جاسوسی استفاده می‌کند اما آنها همچنین برای ما افرادی در قالب دانشجو و کارشناسان علمی در همه نوع زمینه‌ای می‌فرستند تا به طور ویژه دانش و اطلاعاتمان را از بخش‌های آسیب‌پذیر سرقت کنند.»

هلند اوایل سال جاری میلادی برنامه‌هایش را برای اعمال محدودیت‌های بیشتر بر صادرات ماشین‌آلاتی که تراشه‌های پردازنده پیشرفته را می‌سازند، اعلام کرد. هلند در این مسیر به آمریکا پیوست که قصد دارد دسترسی چین به موادی را که برای ساخت چنین تراشه‌هایی استفاده می‌شوند، محدود کند. این تصمیم در بحبوحه نگرانی‌ها از اینکه این مواد ممکن است در تسلیحات، برای نقض حقوق و یا ارتقای سرعت و دقت لجستیک‌های نظامی استفاده شوند، اتخاذ شد.

این در حالی است که چین از این اقدامات به عنوان نقص اصول بازار در تجارت بین‌المللی انتقاد کرده است.

آکربوم بر همپوشانی تهدیداتی از تروریسم، افراطگرایی، حملات سایبری، جاسوسی، نفوذ پنهانی و خرابکاری گرفته تا جرائم سازمان‌یافته که اجرای قانون را متزلزل می‌کنند، تاکید کرد.

همچنین جنگی که با حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته آغاز شد، اوضاع را وخیم‌تر کرد. تحریم‌ها علیه واردات انرژی از روسیه منجر به کمبود گاز و افزایش تورم شد. این مساله به نوبه خود منجر به افزایش تئوری‌های توطئه و سایر تهدیدها شد.   

در این گزارش آمده است: «در نتیجه، تقویت‌کنندگان افراطگرایی در هلند یکبار دیگر این فرصت را پیدا کردند که پس از بحران کرونا تئوری‌های توطئه را درباره «سران شیطانی» پخش کنند. گاهی اوقات کشورهایی چون روسیه از ناآرامی‌ها در غرب برای دامن‌ زدن پنهانی به اختلافات و تضادها در جامعه استفاده می‌کنند.»

این آژانس همچنین مدعی شد که روسیه مدت‌هاست به طور فعالانه تلاش کرده است تا اسناد محرمانه‌ای را از هلند و دیگر متحدان اروپایی و ناتو سرقت کند.

این گزارش بر مشارکت سال گذشته این آژانس در اخراج ۱۷ دیپلمات روس از هلند که مظنون به جاسوسی بودند و شناسایی یکی از ماموران مخفی روسیه که تلاش کرده بود در دیوان بین المللی کیفری مستقر در لاهه نفوذ کند، اشاره کرد.

این آژانس به حمله سایبری گسترده‌ای که سال گذشته آلبانی، یکی از اعضای ناتو را هدف گرفت، به عنوان نمونه‌ای از این "تهدید جدی" اشاره کرد؛ "تهدیدی که در حال حاضر از کشورهایی با برنامه‌های حمله سایبری همچون چین و روسیه سرچشمه می‌گیرد".

این آژانس همچنین اعلام کرد که "تئوری‌های نفرت، یهودستیزی و توطئه در هلند پخش می‌شود" و گفت، "ما به طور جدی تلاش کرده‌ایم که اجازه ندهیم برخی تهدیدات در داخل هلند به واقعیت تبدیل شوند. این تهدیدات از افراطگرایی، تروریست‌های جناح راست و افرادی که به شدت با دولت دشمن هستند، نشات می‌گیرد".

این گزارش همچنین هشدار داد، تسلط طالبان بر قدرت در افغانستان، تهدید وجود افراطگرایان را افزایش داده است. در این گزارش آمده است، داعش که در حال حاضر در افغانستان فعالیت دارد، شبکه‌ها را در نقاط دیگر هدایت می‌کند.

آکربوم در واکنش به افشای اسناد محرمانه نظامی آمریکا هم گفت، این درز اطلاعات بر ضعف بالقوه در آژانس‌های اطلاعاتی تاکید داشت.

وی افزود: «ما نمی‌توانیم احتمال وقوع چنین رویدادی را در هلند رد کنیم. شما نمی‌توانید تضمین کنید که چنین رویدادی در اینجا رخ نمی‌دهد اما ما هر کار بتوانیم برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی انجام می‌دهیم چرا که معتقدم این خطری واقعی و جدی است که باید با آن مواجه شویم. در واقع چنین رویدادی می‌تواند به برنامه‌ها و استراتژی‌هایی که دارید ضربه بزند. این باعث می‌شود ما ضعیف‌تر شویم.»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

ارسال نظر